Nogen der ved hvad dette er ? og evt. hvordan det fjernes nemmest?

Jeg havde noget gammelt linoleum der lå løst i køkkenet oven på dette underlag der er limet med en meget hårdfør lim på betonen. Er der nogen der ved hvad dette er ? og hvordan jeg fjerner det nemmeste da jeg skal have nivelleret gulvet. 

På forhånd tak. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligner noget hør eller lignende fibermateriale. Hvis det er limet ned så ville jeg prøve med en tohåndsspartel/skraber eller et knivblad på multicutteren. Sidste udvej er at leje en gulvstripper hvis det er for svært eller der er for stort areal.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har du fået testet for asbest i alle lag ned til betonen inden du er begyndt at nedbryde det gamle linoleumsgulv?
Hvis ikke og guvlet er fra før forbuddet ville det være en rigtig god ide( og lovligtig at sikre sig det håndteres korrekt) at få gjort.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det ligner resterne af gammelt vinylfilt, fra 60-70'erne.
Selve Vinylen har man så fjernet/revet af uden at fjerne filten.
Herefter har man så lagt Linoleum løst oven på.
Mig bekendt ingen asbest.
Den lim der blev brugt her i huset, sidst i 60'erne, for Vinylfilten, var uden asbest.
Filten incl. lim er noget forbandede skab at fjerne, opgav med multicutter.
Det øverste filt fjernede jeg med knivblad, det nederste lag, filt/lim, fjernede jeg med diamantkop på vinkelsliberen.
Det er bedst med sugekop/skål på vinkelsliberen, samt stor støvsuger.
Ellers som BOFH skriver med gulvstripper.
Mig bekendt har linoleumsgulv aldrig været med filt, kun Vinylfilt. 

GSH skrev den 07-08-2025 18:53:17

Det ligner resterne af gammelt vinylfilt, fra 60-7'erne.
Selve Vinylen har man så fjernet/revet af uden at fjerne filten.
Herefter har man så lagt Linoleum løst oven på.
Mig bekendt ingen asbest.
Den lim der blev brugt her i huset, sidst i 60'erne, for Vinylfilten, var uden asbest.
Filten incl. lim er noget forbandede skab at fjerne, opgav med multicutter.
Det øverste filt fjernede jeg med knivblad, det nederste lag, filt/lim, fjernede jeg med diamantkop på vinkelsliberen.
Det er bedst med sugekop/skål på vinkelsliberen, samt stor støvsuger.
Ellers som BOFH skriver med gulvstripper.
Mig bekendt har linoleumsgulv aldrig været med filt, kun Vinylfilt. 

Mange banevarer brugt ifm vinylgulve(og andre gulve) indtil asbestforbuddet indeholder asbest. Og det er umuligt fra billedet at se om det er asbestholdigt pap fra tidlgire vinylgulv elelr noget helt andet - måske en baldnign af lidt forskellige der aldrig er fjernet helt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Gulvlim iblandet asbest var som hovedregel sort eller gråligt. Synes filten ser ud til at være noget uregelmæssig og lavet af et organisk materiale ala hør som var almindeligt at bruge som gulvunderlag dvs ikke en homogen banevarefilt.
Siger ikke at en test for asbest er en dårlig ide qua det var almindeligt at bruge i perioden det blev udlagt, men i min bog er der umiddelbart ikke meget der indikerer tilstedeværelsen af asbest her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-08-2025 22:53:57

Gulvlim iblandet asbest var som hovedregel sort eller gråligt. Synes filten ser ud til at være noget uregelmæssig og lavet af et organisk materiale ala hør som var almindeligt at bruge som gulvunderlag dvs ikke en homogen banevarefilt.
Siger ikke at en test for asbest er en dårlig ide qua det var almindeligt at bruge i perioden det blev udlagt, men i min bog er der umiddelbart ikke meget der indikerer tilstedeværelsen af asbest her.

/BOFH 

Jeg har taget prøve at et gulv i indre by hvor bagsiden af vinylen og resterne på gulvet så fuldstændig ud om som billedet (de mere mørkebrune steder) og her var der tale om asbest. Vinylen fra fra 1990erne og det forrige fra var 70erne engang. Så det var sikkert rester fra det gamle der lå under det nye. På nær nogle få ting som eternit er det umuligt med det blotte øje at se om noget indeholder asbest 

Men en test er ikke for at bekræfte - men for at udelukke. Så ud fra en fagligt synspunkt bør screening af selv små renoveringer være lovpligtig. Der er desværre bare ikke politisk opbakning i samme stil som i andre EU lande.

Så mit råd til OP vil være at få testen alle lag ned til træ inden yderligere nedbrydning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis