Ny pc, er en chromebook et alternativ?

Min gamle pc kan ikke holde strøm mere.
I forvejen har jeg en IPad somjeg bruger primært,  men af og til oplever jeg, at man er nødt til at bruge en “rigtig” pc, senest i forbindelse med banken.

Jeg har også et lille regneark til noget økonomistyring, (fra det gratis program Libreoffice), men måske kan man finde noget gratis fra Microsoft Office?

Er en Chromebook “pc” anvendelig, eller bliver man for låst af apps osv.  Så vidt jeg kan læse mig til, at er man ret afhængig af netadgang, og da jeg camperer en del - så opleves netadgangen mildest talt ustabil, til tider fraværende (ofte trækker min tlf. bedre end wifi på pladserne). Der nævnes noget om ICloud til at gemme i, men foretrækker da så absolut en pc.

Er det bedre at gå med en traditionel pc?

Træd ikke på mine ledninger :o)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ChromeBook er ikke så 'bred' som en Windows pc.
Regneark på den vil man normalt køre med 'Sheets', Googles regneark, som kan eks- og importeres til Excel.
Ang manglende net-adgang kan du jo dele fra din tlf som jeg forstår er på nettet.

Ja, den traditionelle pc er bedre, og dyrere, men  har du brug for dens ekstra faciliteter?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis du ellers har været godt nok tilfreds med den gamle pc, kunne et nyt batteri vel levetidsforlænge den med nogle år.

Vi prøver igen, i morgen --
En Chromebook fungerer dårligt uden internet, der er kun ganske få programmer der kører uden. Så den er ikke rigtig kompatibel med camping.

Google er ved at erstatte ChromeOS med en Android-variant for at beskytte sig mod tab af kontrol over Chromebooks. Hvis en sådan opdatering skubbes bagud til eksisterende hardware, så kan du glemme alt om at køre eks. LibreOffice på den.

Du kan få ret billige bærbare, som ganske vist er bygget af dårlig hardware, men det kan være fint nok til dit behov. Ved at installere en letvægts Linux-distribution som eks. Lubuntu på den, vil du forbedre ydeevnen ift. hvis der var Windows på den.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Lige nu sidder jeg på en campingplads, og måtte bruge tlf., da wifi er ustabilt i aften 🙄. Intet problem, har masser af data. 😁

Jeg har “følt efter” og har besluttet mig for at går efter en “rigtig pc” .

Tak for jeres input.

Annonce
En chromebook er groft sagt en transportabel browser. Det du kan med en chromebook er cirka det samme, som du kan med en Google Chrome browser i Windows. 
Man kan få meget brugt og godt computer på DBA.dk.

Lyder til at dine krav koster under 1000 kr. for en bærbar - hvor du potentielt kan tilslutte extern skærm, mus, tastatur, printer m.v.
GodeVen skrev den 07-08-2025 08:18:25

En chromebook er groft sagt en transportabel browser. Det du kan med en chromebook er cirka det samme, som du kan med en Google Chrome browser i Windows. 

Det er også noget i den retning jeg har indset. 👍

Thomas_Mygind skrev den 07-08-2025 09:16:22

Man kan få meget brugt og godt computer på DBA.dk.

Lyder til at dine krav koster under 1000 kr. for en bærbar - hvor du potentielt kan tilslutte extern skærm, mus, tastatur, printer m.v.

Det er også en mulighed (havde regnet med at købe en “lille” ny af hensyn til garanti osv.

Det bliver kun mus og evt. trådløs printer en sjælden gang, tak for input.

Inden man køber brugt Windows computer skal man tænke sig om. Supporten af Windows 10 stopper, og kun nye eller få år gamle computere kan køre Windows 11.  
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis