Troldtekt - loft opbygning

Jeg har et 1.5 plans hus fra 1976 hvor jeg gerne vil have udskiftet mine profil lofter ud med Troldtekt i stueetagen.

Vi har en del støj fra 1. sal med lyd og tramp, så min tanke var at pille det gamle loft ned og montere ny forskalling og herpå 1 lag fermacell (limet) og fuget i alle kanter op og herpå monteret krydsforskalling, så er der plads til 45mm isolering bag troldtekt pladerne.

Det er bare rigtige meget loftshøjde der ryger på denne løsning.

Derudover tænker jeg at fylde etageadskillesen op med papiruld både for at afhjælpe støj, men også træk under gulvet, da jeg ikke har vindspærre ved tagfoden - men hvad skal jeg sætte op for at holde på isoleringen bag fermacell pladerne?

Er det helt håbløst tænkt - eller findes der en smartere løsning?

Tak på forhånd.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg tror ikke din forslået konstruktion hjælper. Da det meste er viberationer der skaber lydene igennem.

1) Jeg vil anbefale dig at montere træbetonen på lydbøjler.
Lydbøjlerne er designet til at absorbere de viberationer.

2) god idé med indblæsning af isolering, det vil tage lyde som snakken igennem konstruktionen. Dog ved udførelse af punkt 1. Så vil det være en god idé at opsætte en 50 mm hårdbatts imellem bjælkerne inden indblæsning så granulaten ikke kommer ned til lydbølgerne . Luftlaget der vil komme ved lydbøjlerne er med til at få en bedre akustik i rummet og en svagere lyd gennem konstruktionen.

3) Det trækker i etageadskillelsen, da det ikke er lukket tæt mod ydervæggen/tag. Jeg vil anbefale at få lukket til tæt så det ikke skaber mulighed for fugt og skimmeldannelse med tiden, når der efterisoleres imellem bjælkerne.

Hvis der på et tidspunkt skal efterisoleres ellers laves ny skunk, så kan tætningen ske oppefra, men det kommer helt an på hvordan det er lavet.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også