Udfordringer med kalkrender i toiletkumme

Hejsa

Jeg har problemer med kalkrender på mit toilet. Jeg har prøvet at lade et stykke toiletpapir sidde på området natten over både med hhv. toiletrens (indeholdene saltsyre), minuskalk og eddikesyre blandet ca. 50/50 med vand. En nat med hver. Det har på ingen måde virket.

Det er de løsninger jeg typisk har læst om. Anbefalinger til næste skridt?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Saltsyre er alt for kraftigt.
Det ødelægger emaljen (har selv prøvet det☺️)
Engang imellem bruger vi sådan en her. https://www.jemogfix.dk/wc-skurestick/1140/9042674/

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ståluld nr. 0000 kombineret med WC-rens virker.
Jeg vil også anbefale skurestick som Kovas.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Den anbefalede skurestick fra J&F er lavet af glas, og den vil ridse overfladen af emaljen i toilettet. Det er derfor en sidste udvej, som er starten på enden af toilettet. Mit råd vil være at starte med at prøve wienerkalk, der fungerer som et mildt slibe- og polermiddel.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Kolding75 skrev den 06-08-2025 12:04:27

Den anbefalede skurestick fra J&F er lavet af glas, og den vil ridse overfladen af emaljen i toilettet. Det er derfor en sidste udvej, som er starten på enden af toilettet. Mit råd vil være at starte med at prøve wienerkalk, der fungerer som et mildt slibe- og polermiddel.

Tak for info 👍🙂

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg vill enabefale Borups Stærk Rust & Kalkfjerner. Den er baseret på fosforsyre og er derfor ret hurtigt virkende også på det røde rustaflejringer i kalken. Hvor eddikesyre er ret langsomt virkende. Brug det efter vejledningen.

Når/hvis du får skålæen ren så overvej at afkalk cisternen og skyllegarnituren + skift udløbspakningen. SÅ undgår du de mange rende rigen.
Og så en mild toiletrens (svanemærket / astma allergimærket) et par gange om ugen.

Discrusio skrev den 06-08-2025 10:35:53

Saltsyre er alt for kraftigt.
Det ødelægger emaljen (har selv prøvet det☺️)

Kommer helt an på hvad det er for noget. Koncentreret saltsyre kan hvis det varmes kraftig op ret hurtigt påvirke glas og glasemalje. Alt toiletrens på nær de miljøvenlige alternativer(citronsyre) er baseret på saltsyre og bruges de efter anvisnigen vil de ikke påvirke glaseringen på porceløn i signifikant grad selv over mange år.

Men toiletter er heller ikke emaljeret - det er glaseret procelæn

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 06-08-2025 12:41:39

Ikke at det skal ende ud i en længere debat, men emalje er en glasbaseret belægning eller en glasering, om du vil.

Hellere leje end at bo på gaden.
Et toilet har en ret hårdfør glasering, i forbindelse med renovering af badeværelset, var mit uden dørs, så fik det en god stærk blanding syre/vand, det blev skinnende rent.
Men det dur jo ikke med saltsyre indendørs...

Troede de rensesticks var af pimpsten, som fremkommer sammen med vulkanudbrud.
Men de reklamere med de er af 100% glas.
Så nok ikke så ideelt at bruge dem..

Vi prøver igen, i morgen --
Kolding75 skrev den 06-08-2025 12:58:22

buller27 skrev den 06-08-2025 12:41:39

Ikke at det skal ende ud i en længere debat, men emalje er en glasbaseret belægning eller en glasering, om du vil.

Er helt opmærksom på at glasemalje er en belægning der minder om glas :-). Men det er ikke det samme som glasering på porcelæn (som et toilet har). Det var også mest for at understrege at trådsterten ikke bør være bange for at bruge almindelig toiletrens (med saltsyre) i sit toilet efter brugsanvisningen.

De der toiletskuresticks kan benyttes (altid i våd tilstand) men så længe det er kalk kand er anvendes andre midler. For skurestenene vil altid i en hvis grad mattere glaseringen.

je_ns skrev den 06-08-2025 13:21:10

Et toilet har en ret hårdfør glasering, i forbindelse med renovering af badeværelset, var mit uden dørs, så fik det en god stærk blanding syre/vand, det blev skinnende rent.
Men det dur jo ikke med saltsyre indendørs...

Troede de rensesticks var af pimpsten, som fremkommer sammen med vulkanudbrud.
Men de reklamere med de er af 100% glas.
Så nok ikke så ideelt at bruge dem..

Pimpsten er generelt faktisk lidt hårdere end glas. Men selv i våd tilstand matterer de glaseringen og folk skrupper jo gerne hårdt for at få kalken af. SÅ de er et easy fix - men ikek gode i lægnden desværre.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis