Dampspærre i badeværelse

Hej LDS,

Jeg skal nu i gang med husets ene badeværelse og er i den forbindelse kommet i tvivl om krav til dampspærre.

Der er tale om et lille vådrum på kun 3m2, hvorfor jeg har forstået, at alle vægge skal vådrumssikres som vådzone op til 2,3m. Der er opvarmet overetage over rummet (den del, som er det lige loft), mens det skrå er ud mod tag. Samlet loftshøjde er ca. 2,5m. Endevæggen og væggen med vinduet er pudsede ydervægge af mursten og vil forblive sådan med nyt pudslag. Der kommer elektrisk ventilation i ved klappen, hvis det spiller nogen rolle.

Mit spørgsmål er, hvor meget af rummet, der skal have dampspærre? Bør loftet få det, når nu der er opvarmet overetage? Og hvad med fx den skrå del af loftet, hvoraf en del jo også får vådrumsmembran pga. højden? Og findes der en måde at lave en god overgang mellem dampspærre og membranen?
På forhånd tak for hjælpen,

Vh. Joachim
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der dampspærre i eksisterende ydermur?

Ellers er en god mulighed er at erstatte primer for vådrumsmembran på de to ydervægge med Lip vs 20. Og påfør denne på det skrå stykke op mod loft.

Du skal så finde ud af om der er eksisterende dampspærre på 1. sal. Såfremt der er det er det teoretisk nødvendigt at få sammenføjet dampspærren på 1. sal med den nye dampspærremembran (vs 20).

https://lip.dk/da/produkter/radonsikring/lip-vs-20-primer

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Hej. 🙂
1) hvad består dine ydervægge af?
2) går det skel loft med op gennem 1. Sal (gulv over loftet eller er der et skunkrum over loftet?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg er temmelig sikker på, der ikke er dampspærre nogen af stederne. Huset er fra 52 med det originale tegltag, badeværelset fra 70’erne. Der sidder det der aluminiumsfolie bag gipsplader (det hvide stykke i rummet som vist er eftermonteret) jeg ved ikke, om det tæller som dampspærre?

Men det lyder helt oplagt med Lip vs 20, jeg var ikke klar over, det fandtes flydende. Så tak for rådet!

Vh. Joachim
Ok. den aluminiumsfolie (alukraft) der er i din konstruktion er en dampspærre og der skal derfor tages højde for at den udførte løsning ikke afstedkommer dobbelt dampspærre i den samlede konstruktion. Derfor kan der ikke anvendes Lip vs 20 ukritisk på den “lette” konstruktion.

Som bygningskonstruktører skriver er det også afgørende at finde ud af hvorledes alukraften er ført med op på 1. sal. Brydes den i etageadskillelse? Eller er den ført til en skunkvæg på 1. sal?  

Som sagt skal det dampspærre lag føres “ubrudt”, hvilket kræver en samling mod det damptætte lag i konstruktionen på 1. sal.

Den del af dine ydervægge der er muret, tunge konstruktioner skal ikke påføres dampspærre. Her udgør vådrumsmembran tætheden.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Hej igen,

Tak igen for jeres svar.
Jeg vil lige forsøge at vise det med billederne. Ydervæggene er mursten, det ene billede viser badeværelset set udefra. Den skrå del af loftet er det ‘udhak’ med ekstra tag forbi trappen. Billede 2 viser det flade plateau til højre for trappen på 1. Salen, som er det lige loft i badet. Der er ikke skunkrum nogen steder, formentlig da førstesalen blev bygget til beboelse i 70’erne og man ville udnytte al pladsen. Jeg tror derfor ikke, der er dampspærre. Hvad der gemmer sig bag den rustikke beklædning inden for ved jeg ikke, men der er i al fald ikke fundet dampspærre andre steder i murene, da jeg har skiftet alle vinduer og fået lavet hul til terrassedør mm. Jeg ved ikke, om det giver lidt flere svar?

På forhånd tak,

Vh. Joachim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også