Høj motortemperatur?!

Hej,
Jeg har en, ellers udemærket, ældre Toyota Camry ('83). Termometret pisker op lige på grænsen af det røde felt. Når jeg så gearer ned og giver motoren nogle omdrejninger, så falder den igen; men det lyder noget voldsomt.
Køleren er så vit jeg kan se tæt - den skal i hvert fald ikke efterfyldes og der er ingen "våde pletter", eller dryppen.
Hvad kan det være ? Termostaten?

A :shock:

Hils!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne være thermostaten, men måske nærmere en pumpe, der er ved at stå af eller skidt i systemet (en delvis blokering).
Thermostaten kan du checke ved at afmontere den, smide den i en gryde og varme den op (skal ikke ligge direkte på bunden). Det er ret tydeligt at se, når den åbner.
Pumpen kan du til dels checke ved at se på flowet i ekspansionsbeholderen - det skal variere med omdrejninger. Men du skal have en tilsvarende bil for at kunne vurdere om mængden er ok. Kan også være kileremmen til pumpen, der er slap!!!
Sidst kan du prøve at skylle systemet igennem.

Anyway - lige meget hvad du gør, så gør det hurtigt. Ellers går din motor til! De thermiske påvirkninger øger dit slid samt du risikerer ødelagte pakninger etc....

PS - går selvfølgelig ud fra, at du har checket vand og oliestand!!!

Mvh.

Jan R.
Kunne være thermostaten, men måske nærmere en pumpe, der er ved at stå af eller skidt i systemet (en delvis blokering).
Thermostaten kan du checke ved at afmontere den, smide den i en gryde og varme den op (skal ikke ligge direkte på bunden). Det er ret tydeligt at se, når den åbner.
Pumpen kan du til dels checke ved at se på flowet i ekspansionsbeholderen - det skal variere med omdrejninger. Men du skal have en tilsvarende bil for at kunne vurdere om mængden er ok. Kan også være kileremmen til pumpen, der er slap!!!
Sidst kan du prøve at skylle systemet igennem.

Anyway - lige meget hvad du gør, så gør det hurtigt. Ellers går din motor til! De thermiske påvirkninger øger dit slid samt du risikerer ødelagte pakninger etc....

PS - går selvfølgelig ud fra, at du har checket vand og oliestand!!!

Mvh.

Jan R.
Hvis du kan fjerne termostaten helt, er det også en test, så vil motoren ikke kunne opnå fuld arbejdstemperatur under kørsel.
Men jeg syntes ikke det er det værd, køb en ny termostat. Den kan da ikke koste mere end ca. 100 kr. og når nu du har det skilt ad (med mindre det er en af de der åndsvage hvor man skal skifte hele huset).

Hvis du køber uoriginalt så husk at checke hvad gradantal der står på den gamle.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Well,
Tak for de konstruktive indlæg. Jeg har nu talt med ham der havde bilen før mig... Han har "så lige" rykket nålen ca. 1 cm opefter... Så uret viser ca. 100000000 grader for meget :-)

Sorry
A

Hils!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis