Renovering/skifte stuevindue

Jeg bor i en villa fra 1973, og et af min stuevinduer er blevet træt i træet under vinduet. Ruden fejler intet. Hvordan får jeg renoveret dette vindue, eller måske bedre hvor finder jeg et brugt magen til ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et brugt i samme mål = tæt på umuligt.

Monter et fabriksnyt i stedet. 

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 04-08-2025 21:17:36

Et brugt i samme mål = tæt på umuligt.

Monter et fabriksnyt i stedet. 

…..ja d tænkte jeg nok. For måske at holde stilen, er du feks bekendt med at man kan købe/specificere et nyt vindue med det stykke træ nderneden vnduet ? 

Nu er det jo svært at se, hvad dit vindue fejler, udover at du beskriver det som træt. 
Det nederste stykke træ er vel umiddelbart bare noget, som er monteret uden på vinduet for at dække over et hulrum eller hvad ved jeg, men sådan et bræt kan man jo altid købe eller få lavet.
Tag evt. et nærbillede, så vi kan se, hvad problemet er. 
Umiddelbart ser vinduet ud til at være ret nemt at efterligne udseendemæssigt, så jeg vil tro, at hvis du tager fat i et lokalt snedker/tømrer firma, så vil de kunne lave en kopi og samtidig også sørge for, at du kan få lavet det nederste magen til igen.

Kurt B. Andersen
Du skal være meget heldig for at finde et brugt magen til. Det er ikke et helt almindeligt vindue. Det vil have cirka den samme alder, og cirka de samme skavanker.

Jeg ville sætte et helt nyt vindue i. Hvis de andre vinduer på samme side af huset ikke er helt magen til, bemærker man det ikke. Hvis der på samme væg er flere af samme type fra gulv til loft, ville jeg skifte dem alle.

Et fastkarm vindue med de mål og 3-lag glas koster cirka 3000 kr.
https://www.sparvinduer.dk/fastkarmsvinduer/1-rude-fk/

Hvis man bestiller hos en glarmester er prisen cirka den dobbelte og så kommer montering.
Det er ikke svært at montere vinduer, men i den størrelse er de mega tunge, ikke noget 2 personer bare løfter på plads.  
Det er egentlig en meget særpræget opbygning af vinduet. Ser ud til at det er et samlet element med spændstykke i bunden men uden der er ført en ramme igennem til at holde og understøtte ruden. Tror det må være noget en lokal mester har lavet oprindeligt. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis