Hercules bordrundsav

Hej, jeg har en Hercules bordrundsav som taber pusten, den går ned i omdrejninger hvis jeg saver emner der er over 7-8 mm. tykke, er der nogen herinde der ved hvad det er galt med saven.
Den har ikke saven særligt meget, den har en 225 mm  CMT klinge.
Vh Ib
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Der kan være mange muligheder.
Kører du med land på den, så kan denne stå skævt i forhold til klingen. Så vil det presse på klingens bagkant når du saver. ​Prøv en savning uden land. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Velkommen til :)

Udover Eriks forslag har jeg et par spørgsmål/mulige årsager:

Har den altid opført sig sådan?
Hvad er det for emner du saver i?
Hvilken type klinge er det?
er klingen sløv eller trænger den til at blive renset?
har du spaltekniven på plads eller klemmer savsporet sammen om klingen?

Mads

En lang forlængerledning, kan også være årsagen til den ikke yder max.

Vi prøver igen, i morgen --
Bliver savsporet brændt, kan det være sløv savklinge, eller at træet spænder omkring savklingen.
Hvis du saver på langs med træets årer (flækker et bræt f.eks.) og anvender en fintandet klinge, kan det være en forklaring.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Hvilken model er det?
Hej Tak for alle de gode råd, saven er ikke særlig gammel og har en spritny CMT hårdmetalklinge monteret.
Det er ligegyldigt om jeg saver på langs eller på tværs af træet. den er var monteret med en ordinær klinge fra ny af og det er det samme billede. Jeg tænker der er en fejl i det elektriske system når jeg starter de op tager den fuld omdrejninger med det samme, men for eksempel saver jeg lig nu lister af 3/4" forskallingsbrædder det er for meget for saven og den taber omdrejninger for til sidst at stoppe helt. Bruger jeg derimod min håndrundsav er der ingen problemer. 
Godt råd udbedes 
Vh Ib
Det lidt svært at komme med forslag, når man ikke ved hvilken motortype, der er tale om.
Hvilken model Hercules sav er det?

Alderen på saven har næppe betydning. Det samme med klingen, medmindre den er bredere eller grovere end den gamle. 

Du saver altså på langs af årene og det kan være årsagen, da træet kan klemme omkring klingen/spaltekniven.
Noget andet er hvor højt du stiller klingen. Den skal typisk være 3-5 mm højere end træet du skærer i, så flest mulige tænder har kontakt til træet samtidigt, og dermed har bedre mulighed for at smide spånerne væk.
Når du saver på langs gælder det om at have så grov en klinge som muligt (færrest tænder).  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du skriver den ikke er ret gammel, så er der vel garanti på den endnu, så tilbage til forhandleren med den.
Kan du ikke vise et par foto fra saven, samt det du trods alt har fået savet, det er selve savsnittet der er interessant. 
En anden herinde spurgte, om den kunne save okay fra ny, det har du ikke svaret på.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis