Sætte 1 lag fermacell loft på forskalling

Hej jeg har et loft med noget gammel forskalling hvor jeg skal have sat en ny beklædning på. (Se billede). Min umiddelbare tanke er at lave 1 lag 15mm fermacell. Forskalling sidder med 40cm mellemrum på den lange led. Min umiddelbare tanke er at sætte 90x120cm plader op der har 4 spartelkanter, og så spartle med bånd for at det helle ser pænt ud.

Hvad er jeres erfaring med at gøre dette? Er det svært at få det til at blive pænt når nu man sætter så mange mindre plader op i 1 lag?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er stor tilhænger af Fermacell til vægge, men hvorfor ikke bare 1 lag gips på loftet?
Hvis du alligevel vil bruge fermacell, så er 12,5 mm plader uden spartelkanter det rigtige valg. 

Selvbygger med stort S. 
Min tanke med Fermacell er bedre i forhold til lydisolering og brandsikring. I forhold til at vælge med spartelkanter, så tænkte jeg at det er lettere at få til at se pænt ud. Med retkantet er man vel afhængig af at alle plader sidder præcist op imod hinananden. Og så skal man lime dem i monteringsprocessen som jeg forstår det. Men igen, jeg har aldrig prøvet der så vil jo netop gerne høre jeres mening.
Hvis det er et hus med 1. sal kan der være mening med at montere fermacell, men 2 lag gips vil være hurtigere og billigere. ​Den forøgede vægt i 15 mm plader gør dem meget uhandy.
Mht. montering af plader med retkant skal de side lige så præcist som dem med spartelkant. De er bare hurtigere at spartle, og revner ikke i samlingerne.

Selvbygger med stort S. 
12,5 mm Fermacel med retkant er det rigtige til det formål. De er nemme at lime og nemme at spartle bagefter. 
Limning forgår med en speciel limtud som man køber sammen med pladerne. Der limes på den plade som man er i gang med at montere. 
Der vil komme lidt overskuds lim ud, og det rører du ikke ved før dagen efter. Her kan du hugge det af med en spartel. 
Jeg skruer en stump pind på den forrige plade jeg har sat op. Denne stikker så 5 - 10 cm ind hvor den nye plade kommer. På den måde har jeg en lille "hylde" som kan støtte pladen. Så kan jeg med hovede og 1 hånd holde pladen på plads medens den anden hånd har fat i skrue maskine. Du skal naturligvis have noget stabilt at stå på, så du kan nå op med skulder / hovede. Vil du gøre det lidt lettere så kan du leje en gipshejs. 
Det skal spartles ad 2 omgange. Først alle skrue- og andre huller. Så et skrabelag spartel så det ender med en ensartet overflade. Der slibes let både før spartling og imellem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for jeres svar. Jeg var egentligt blevet overbevist om at retkantet var det rigtige som i skrev, men nu gik jeg og kiggede på den gamle forskalling. I kan se det på billederne. Jeg kan se at mange af samlingerne er lidt forskudte (1-2mm). Og der er også skruehoveder der stikker lidt ud. Det er umiddelbart en konsekvens af at den træbeton det er sat op ikke ligger så plant. Så spørgsmålet er om jeg kan få retkantede til at ligge pænt op imod hinanden. Jeg prøvede at løsne nogle skruer fordi jeg tænkte at man måske kunne klodse det op så det er mere lige, men forskallingen er vist limet fast også. Jeg spekulerer om det er derfor de gamle plader er sat op med 2cm mellemrum som i kan se på det første billede. (hvid maling imellem hvor hver plade sad)

Min umiddelbare tanke er at det måske er smartere at sætte 2 lag gips, da det første så kan hjælpe med at lave et mere plant underlag til lag nummer 2.

Hvad tænker i?
Annonce
Opfølgning. Jeg valgte at sætte 90x120cm med spartelkant op da forskalling er ujævn. Nu kan jag så se at jeg burde have lagt plader i verbandt. Spørgsmålet er om det vil blive er problem at de er krydssamlet i forhold til revnedannelse?

(Jeg er ikke meget for at skulle lave det om nu…)

Ville i lade armeringspapstrimler krydse hinanden når det spartles?
Som jeg skrev ville jeg lave det med limkant. 
Nu valgte du den besværlige måde og det er naturligvis ok. Det har ingen formål at papir strimmel krydser hinanden. Det er bare at rive den ene over når du kommer til kryds stedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også