Revner i muret stik i bagmur

Hej!

Jeg er den glade ejer af en murstensvilla fra 1928. Jeg har læst meget med herinde og håber at kloge folk vil give et råd med :-) 

Jeg skal snart skifte vinduer i stueetagen og har i den forbindelse banket pudset af over vinduet. Der er revner over alle vinduerne, så jeg ville gerne have et tydeligere blik for hvad der er galt.

Set udefra, er fugerne porøse og jeg er i gang med at kradse ud. Forventer at fuge op med kkh mørtel og indsætte rustfri stålstænger i nogle af fugerne for at modvirke sætningsskader. Der er muret stik i formuren (én række). Jeg har vedhæftet et billede af stikket (dog fra et kældervindue, men stikket er tilsvarende).

Tilbage til den indvendige mur, som jeg også har vedhæftet billede af.

Jeg håber I kan hjælpe mig med svar på:
1. Hvordan er “stikket” i bagmur konstrueret? Jeg ville have formodet at det spejlede stikket fra formuren
2. Bør jeg udskifte/reparere svage/ødelagte mursten som på billedet? Evt tage hele stykket ned og mure det op igen?
3. Hvilken mørtel bruges bedst til opmuring og fugning af det “indvendige stik”? Jeg forventer at bruge KkH nhl 3.5 eller 5 til fugning(0-4mm)
af bagmur, men læste et sted at det skal være en stærkere mørtel ved stik. Vil gerne undgå cement mv for at undgå at teglstenene revner på sigt.
4. Skal jeg forstærke med ståldorne eller lignende?
5. Har jeg brug for at understøtte reperationen eller burde det ikke være nødvendigt?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp!

Venlig hilsen Caroline
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville forsigtigt fjerne pudsen fra undersiden af indvendigt stik, placere en planke under stikket, understøtte med to stolper. Derefter fjerne pudsen fra den lodrette side af stikket, forsigtigt. Derefter få et billede af hvordan fugerne har det.
Så kommer en vurdering: Er mørtlen mellem stenene som løst sand og mangler endda på flere områder, så skal der understøttes højere og stikket mures om. Hvis det kun er de yderste ca 3cm fuge, som er dårlig, kan en reparation være nok.
Det udvendige stik ser på billedet fornuftigt ud.

Venlig hilsen
Knud
Tusind tak for svar. Det prøver jeg!

Når du skriver “stikket” tænker du så kun på nederste række? Eller vil det almindeligvis også udgøres af rækken ovenover? Fugen mellem de midterste sten (hvor revnen løb), er - som det ses på billedet - faldet ud. Det ligner også at revnen har tæret på stenen og det ville ikke kræve meget kraft at hive de to midterste ud.

Det ligner umiddelbart at de resterende fuger har det fint. Hvor efterlader det vurderingen af om der er behov for at mure hele stikket om?

Og med reperation, tænker du blot på omfugning eller bør jeg sikre med stål?
Og hvilket mørtel bruger jeg bedst her? Jeg er med på at jeg har brug for rustfri stål, hvis det er i kontakt med kalkmørtel.
Jeg skal vel på den anden side anvende en mørtel, der er stærkere end de resterende fuger, men samtidig ikke noget der er hårdere end teglstenen?

Efterfølgende er min plan i øvrigt at pudse op og opsætte glasfilt. Forhåbentlig kan det tage mindre revner :-)
Stikket er alle de mursten, som står lodret og som bærer murværket ovenover. Det er den traditionelle måde at lave overligger. Men dengang brugte man også at mure facadestikket og bagmurstikket, for derefter at fylde mellemrummet op med armeret beton, og så er det i virkeligheden denne betonbjælke, som bærer, og stenene hænger fast i betonen. Hvordan det er hos dig, er ikke til at vide.
Jeg ved ikke, hvad du mener med at sikre med stål.
Almindelig muremørtel, måske med lidt cement i er fint.
Man kan ikke ud fra et billede vurdere meget.

Venlig hilsen
Knud
Er der en revne udvendigt? Det er svært at se på billedet 🙂🙂
På indvendig side kan de 2 sten over vinduet tages ud, nu hvor de er løse og mures i igen. Do skal der laves en understøtning som knudr fortæller.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere