Hej!
Jeg er den glade ejer af en murstensvilla fra 1928. Jeg har læst meget med herinde og håber at kloge folk vil give et råd med :-)
Jeg skal snart skifte vinduer i stueetagen og har i den forbindelse banket pudset af over vinduet. Der er revner over alle vinduerne, så jeg ville gerne have et tydeligere blik for hvad der er galt.
Set udefra, er fugerne porøse og jeg er i gang med at kradse ud. Forventer at fuge op med kkh mørtel og indsætte rustfri stålstænger i nogle af fugerne for at modvirke sætningsskader. Der er muret stik i formuren (én række). Jeg har vedhæftet et billede af stikket (dog fra et kældervindue, men stikket er tilsvarende).
Tilbage til den indvendige mur, som jeg også har vedhæftet billede af.
Jeg håber I kan hjælpe mig med svar på:
1. Hvordan er “stikket” i bagmur konstrueret? Jeg ville have formodet at det spejlede stikket fra formuren
2. Bør jeg udskifte/reparere svage/ødelagte mursten som på billedet? Evt tage hele stykket ned og mure det op igen?
3. Hvilken mørtel bruges bedst til opmuring og fugning af det “indvendige stik”? Jeg forventer at bruge KkH nhl 3.5 eller 5 til fugning(0-4mm)
af bagmur, men læste et sted at det skal være en stærkere mørtel ved stik. Vil gerne undgå cement mv for at undgå at teglstenene revner på sigt.
4. Skal jeg forstærke med ståldorne eller lignende?
5. Har jeg brug for at understøtte reperationen eller burde det ikke være nødvendigt?
På forhånd tusind tak for jeres hjælp!
Venlig hilsen Caroline