LK Wiser lysdæmper og udendørs spots

Jeg har sat 20 udendørs spots op i udhæng. Der er tale om Philips 4,9W spots, som er dæmpbare. Jeg vil gerne kunne dæmpe dem, og har derfor købt en LK Wiser lysdæmper. Den skulle kunne klare 130VA. Umiddelbart udregner ChatGPT den samlede VA til 122VA. 

Mit problem er, at pærerne stort set flimrer eller blinker uanset indstilling. Jeg kan kun bruge dem mellem 15  og 25 %. Alt over 25 % flimrer. Jeg har forgæves forsøgt RC og RL indstillinger og "min" og "max" dæmp uden at det hjælper. Jeg har også prøvet at tage 4 spots fra for at sænke belastningen, men det hjælper heller ikke. 

Hvad hulen er der galt med det?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en lysdæmper som denne, kan den afgive 130VA til LED's hvis de har en kapacitiv belastning. Hvilket er det normale for 230V LED. Men hvis dine spots har en induktiv belastning kan den kun klare 30VA. 
https://www.lk.dk/produkter/545D6102/lk-fuga-wiser-tradlos-lysdaemper#navigationBar

Med 20 spots på 4,9W skal du bruge 98 VA. Det er altså et problem hvis de giver en induktiv belastning. Så kan den på papiret kun klare 6 ​spots.

Prøv at ​afmontere 10-15 pærer og se om det så virker. Hvis det gør, skal du have en anden lysdæmper, eller en anden type pærer. 

Tak for svar :) 

Jeg prøvede at tilslutte kun 5 stk., men det gav stadig samme resultat. Jeg prøvede at google pærer med kapacitiv belastning, men kunne ikke rigtig finde noget. Er det nogle specielle pærer?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis