Spørgsmål til installation af lysdæmper

Hej

Jeg har dæmpbare LED lysskinner i køkkenet og vil gerne skifte min almindelige afbryder ud med en lysdæmper. Alle stikkontakter og afbrydere i min lejlighed er fra LK Opus 66 serien, hvilket vil sige at de lige er lidt bredere end normalen, men jeg fandt endelig en dæmper der burde passe til.

Ud fra hvad jeg kunne læse på nettet burde det være nemt at skifte den, men jeg er blevet i tvivl om hvilke ledninger der skal kobles til hvad, da symbolerne på de to enheder ikke er de samme. Er der nogen der kan hjælpe?

Har vedlagt billeder af den eksisterende afbryder og bagsiden af dæmperen. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to brune skal i L og den grå i det væltede S med pil.

Så hvis du kan kan få de to brune i, gør du det ellers må du bruge en stump ledning og en muffe.  
Det kunne de sagtens, men når jeg nu tænder for lyset fungerer det kun når dæmperen er skruet helt op. Når jeg skruer ned blinker lysene i køkkenet lidt tilfældigt (skifter mellem fuld lysstyrke og ingen lys) og når den når helt i bund går lysene ud.

Lysene er nyinstallerede LED skinner, der er indbygget i vores nye køkkenfronter og gerne skulle være dæmpbare. 
Du skal monteres en led modstand i afbryderen/lyddæmper, mamge led dæmpere skal have mini.um belastning for at virke 
F.eks ​Led modstand​​​
Hvordan skal sådan en monteres ift de ledninger der er tilgængelige? 
Den skalbsidde mellem grå og de 2 brune
Annonce
Okay, så de to brune + den ene ende af støjkondensatoren skal i L, og den grå + den anden ende af støjkondensatoren skal i S med pil? :)

Og er det den rigtige løsning? Når jeg læser om det står der, at den er til LED lamper, der ikke slukker helt selvom strømmen er afbrudt. Mit problem er, at de skifter mellem at slukke helt og være på maksimal lysstyrke når jeg prøver at dæmpe dem. 
GodeVen skrev den 01-08-2025 11:35:56

Du behøves ikke at montere en støjkondensator som der linkes til (det mfrost kalder LED modstand), den er indbygget i lysdæmperen.

Hvis man er tvivl om noget, kan man altid kigge i vejledningen
https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/NVE51498-03_10_2019.pdf

Tak for at pege mig derhen. Havde nærstuderet den for et par uger siden da jeg gik i gang, men har i mellemtiden glemt at det er muligt at indstille forskellige ting på kontakten. Jeg prøver det af. 

GodeVen skrev den 01-08-2025 11:35:56
Hvis man er tvivl om noget, kan man altid kigge i vejledningen
https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/NVE51498-03_10_2019.pdf

Manualen havde heller ikke løsningen. Har forsøgt følgende:
- Skifte belastningstype
- Ændre mindste lysstyrke
- Ændre maksimale lysstyrke
- Gendanne fabriksindstillingerne

Lagde mærke til at den ene skinne siger en høj summelyd når jeg ændrer på lysstyrken, men er stille ved maksimal lysstyrke.

Det er stadig sådan lysstyrken på intet tidspunkt er blevet dæmpet. Den er enten helt tændt eller slukket. 
Det tyder på at dine led-skinne alligevel ikke er dæmpbar.

Nogle skinner sælges som dæmpbare, hvor dæmpningen ikke kan laves med en almindelig lysdæmper, men der skal dæmpes på controlleren eller med speciel fjernbetjening. Det gælder fx for Ikeas lysskinner.  

Hvis det er traditionelt dæmpbare led, kan støjkondensatoren være årsag til at lyset ikke kan slukkes helt. Du bør ikke montere den. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis