Bøgehæk, hvilken sygdom eller angreb?

En del af min bøgehæk er for første gang blevet angrebet eller har fået en sygdom. Har kigget grundigt, men har ikke fundet levende væsner. Højest lidt hvidt smulder på bagsiden. Jeg vedhæfter billeder, håber de er brugbare.

Jeg har ikke kunnet finde noget på nettet der forklarer det, første tanke var lus, men de er jo nemme at se. Bladene er heller ikke klistrede.

Nogen der ved det skyldes?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bøg bliver tit angrebet at mellus som er små hvide sataner der faktisk kan flyve, selvom de er meget små.
De efterlader nogle bittesmå lorte på undersiden af bladet, som jeg tror er det du kan se på billede 3. 
Når det sker på mine bonsai så er min løsning at tage den fysisk af med fingrene, og derefter sprøjte undersiden med sprit.
Dette er selvfølgelig ikke en løsning på en hel hæk  
Der skrives på nettet at man kan spule dem af med vandslangen, men jeg har ikke gode erfaringer med det, da de bare bliver "blæst" mere rundt og spreder sig yderligere.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for info. Uanset hvad man sprøjter med (insektsæbe, deltamethrin el lign) så er mit problem at ramme undersiden af bladene. Jeg forestiller bonsai kan have mange blade, men en bøgehæk er så forgrenet at det er svært at se hvor man rammer. Nå, satser på det kun står på en kort periode. 
Jeg har et enkelt bøgetræ i lidt større størrelse som sidste år blev hårdt ramt, men i år har der ikke været noget.
Jeg valgte sidste år bare at lade det være, selvom det er noget være klister at få på fingrene når der skal klippes hæk og samles op.  
Men ja en bonsai har jo en overskuelig størrelse/bladmasse, så de er jo nemmere at løbe over :-)   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis