Havelåger med justerbare stabelhængsler – erfaringer?

Hej

Jeg er ved at planlægge en dobbelt havelåge i træ. Jeg tænker en traditionel ramme i reglar enten samlet med dyvler eller i smig med skruer. Der skal naturligvis være en stråstiver, især da en af lågerne bliver ca 230 cm og ca 110 cm høj (den anden låge bliver ca 120 cm bred). Af samme grund tænker jeg at anvende et porthjul under den brede låge, som kun åbnes, når bilen skal ind.

Jeg tænker at anvende stabelhængsler, og overvejer at bruge nogle, der er justerbare, så jeg har lidt muligheder for ‘opstramninger’med tiden. Fx sådan et her. Har I nogle erfaringer med den slags hængsler og er der i øvrigt andre gode råd ifm projektet?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Justerbare stabelhængsler vil da løse nogle problemer. Rent æstetisk synes jeg det ligner noget klamp. Almindelige “gammeldags” stabelhængsler er absolut det flotteste. Det kræver dog solide stolper og godt tømmerarbejde. Et “porthjul” er også en nødløsning.
Prøv at tage ud at se på porte, især offentlige. De plejer at være lavet ordentligt.

Søren O
Ofte er det fastgørelsen af hængslerne der kan skabe problemer..

Du kan sagtens lave en sidehængt port med hængsler, uden at skulle have "støttehjul"
Jeg har en port i min carport, for at kunne komme om bagved, porten er 220 cm bred, og 210 cm høj, den er beklædt på begge sider med lærkeklink, så en ret tung en, hængslerne er 4 stk.kraftige hamburghængsler, den er lavet i 2010, og den hænger ikke det mindste.
Skelettet er lavet af 63 x 40 mm kerto strøer, som er super til formålet da de ikke slår og vrider sig, de er limet i samlingerne med pu lim.
Billedet af skelettet er ikke fra porten, men fra en stor dør, men porten er bygget op på samme måde.  
I hængselsiden af porten sidder der en 50x50x5 mm rustfri vinkelprofil, hvor ​der er boret og skåren M6 gevind til fastgørelse af hængslerne, i karmsider er der skruet 5 mm tykke plader på af rustfrit stål med gevindhuller til hængslerne.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak, Søren O, for dit svar. Blot så jeg forstår: Når du siger 'klamp', mener du så (bare), at du ikke bryder dig om udseendet eller handler det om noget funktionelt? Personligt har jeg intet imod udseendet, hvis jeg får ekstra funktionalitet (justerbarhed), men hvis kvalitetet ikke er i orden, vil jeg gerne høre om det.

Også tak til je_ns for at vise superflot arbejde! Idéen om kerto strøer lyder god, især da dimensionerne er små og jeg undgår at træet slår sig, men hvordan klarer  materialet fugt/regn ift trykimprænerede reglar?

Mange tak for jeres gode hjælp!
De justerbare hængsler skal da nok kunne klare opgaven, og det er klart lettere at få porten monteret rigtigt. Det er det æstetiske der generer mig.

Søren O
Hej

Lige en tilbagemelding nu hvor projektet er ved at være færdigt: De justerbare stabelhængsler fungerer supergodt og netop justeringsmuligheden redder mig allerede nu ift småskævheder. Det er også rart at vide, at evt sætninger senere i en vis udstrækning kan håndteres.

Tak for jeres tips!
Annonce

Billeder ellers er det ikke sket    

Der manglede lige et håndtag 😊
Det ser rigtig flot ud. og praktisk med de justerbare hængsler..

je_ns skrev den 27-09-2025 14:14:21

Det ser rigtig flot ud. og praktisk med de justerbare hængsler..

Enig, men skulle hængslerne ikke have været malet i samme farve som lågerne?

fase
😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også