Gyngestativ ustabilt - hjælp til stabilisering

Jeg har bygget et gyngestativ/legestativ, der desværre lige nu ser ud til at være ustabilt, når gyngerne bruges.

Det giver sig i de to stolper til højre, ganske meget. 
Kan jeg gøre noget for at undgå det? Hvad? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en skråstiver i mellem de to stolper, fra bunden af den ene,til toppen af den anden

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hvis du syntes rolias` løsning ikke pynter på dessignet, så sæt en klatrevæg bestående af en stor krydsfinerplade mellem de to stolper.

Måden du har lavet stativet på giver desværre ingen stabilitet på hverken den ene eller anden led.

Selvbygger med stort S. 
Skal stiveren være i toppen af hjørnestolpen eller bunden af hjørnestolpen og modsat på den yderste? 

Hvor lang skal den være for at give mest stabilitet? Top til bund eller? 
Top til bund giver størst stabilitet. Stiveren skal være i toppen af hjørnestolpen.

Søren O
Annonce
Har lige prøvet at montere en stolpe på halv størrelse. Det hjalp en del, men jeg oplever nu at den yderste stolpe giver sig ret markant sideværts. Der er et spænd på 3 meter mellem stolperne til gyngen, så der er ret mange kræfter der ryger ud i systemet. Hvordan stabiliserer jeg den bedst muligt?

Hvad med en stolpe fra toppen af hjørnet skråt ud og i 45 gr ned til noget beton i plænen? Måske kan den indgå i projekt klatrestativ?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Grundkonstruktionen er et fejlskud.
Det er ikke uden grund, at klassiske gyngestativer består af to "A" sider, overligger og hjørneafstivning.

Stabilitet får du med trekant konstruktion Og / eller gravet dybt ned og stabilgrus omkring stolper. 
Når du har den 
Når du har den vandrette lægte øverst, så er det lige meget om skråstiver komme øverst fra hjørne stolpe eller nederst på hjørnestolpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skråstiveren bør gå fra top (tæt på den bjælke hvor gyngerne hænger) og næsten helt ned til jorden i modsatte side.

Kræfterne kommer fra den vandrette bjælke hvorpå gyngerne hænger. Helt nede ved jorden er stativet mest stabilt. Ved at sætte en skråstiver mellem de to steder vil de siverts krafter fra overlæggeren blive strå kræfter næsten helt nede ved jorden. Nede ved jorden kan bjælkerne ikke give sig. Hvis skråstiveren kun går halvvejs ned, vil der stadig være kræfter, der forsøger at bøje bjælken mellem hvor skråstiveren er fastgjort og jorden. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis