Forskel cement og beton

Hej LDS  

Jeg er ved at lave et 3 meter hegn som består af 3 støbte træstolper hvor der skal monteres rionet imellem stolperne til brug for en efeu som skal vokse op. 

Jeg handler i den lokale Jem&Fix og har altid holdt mig til Weber Stolpebeton 15 kg til 35 kr. når jeg støber stolperne. Hegnet står langs nogle terrassefliser og da jeg har gravet noget stabilgrus væk, vil jeg også støbe en lille støttemur lidt ned i jorden og op langs fliserne, så de ikke synker ned.

Jeg kan se Jem&Fix har Fix-It cement 25 kg til 55 kr. hvilket er ca. halv pris kiloet i forhold til Webers stolpebeton. Jeg er med på at cement sammen med sand, sten og vand udgør beton, men er det ikke muligt at bruge cement og vand alene til en mindre krævende opgave såsom en lille støttemur til fliser?

Kan jeg bruge Fix-It cement og kun tilsætte vand til mindre krævende opgaver - i så fald, ​kan I give eksempler på hvornår I vil bruge cement ​og hvornår I vil bruge beton.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beton består af 3 ingredienser plus vand, -grus, sten og cement.
Den du køber fra Weber indeholder alle 3 ingredienser.
Fix-it cement er kun den tredie ingrediens, så der mangler du både grus og sten.
Så stolpebeton er det rigtige valg for dig.

Venlig hilsen
Knud
Din udregning på prisen er ikke rigtig Stolpebeton 15 kg for 35 Kr giver 2,33 kr/kg hvor 25 kg til 55 kr giver 2,20 kr./kg. 
Fix it. cement er også sand/grus blandet med cement. Man kan ikke bruge cement alene. (det kan man måske men meget dyr) Du kan bruge begge typer begge steder. 
Hvis du holder det meste af din støttemur under yderste række fliser kan du  sagtens blande lidt almindelig cement i den stabilgrus, og bruge det igen. Du behøver ikke at tilsætte vand, det hærder efterhånden med den jordfugt som kommer ved regnvejr. 
Når du vil bruge beton til de stolper så skal stolper stå i jorden nederst ​så der ikke er bund i beton klodsen. Ellers rådner de hurtigere 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 28-07-2025 10:49:48

Din udregning på prisen er ikke rigtig Stolpebeton 15 kg for 35 Kr giver 2,33 kr/kg hvor 25 kg til 55 kr giver 2,20 kr./kg. 
Fix it. cement er også sand/grus blandet med cement. Man kan ikke bruge cement alene. (det kan man måske men meget dyr) Du kan bruge begge typer begge steder. 
Hvis du holder det meste af din støttemur under yderste række fliser kan du  sagtens blande lidt almindelig cement i den stabilgrus, og bruge det igen. Du behøver ikke at tilsætte vand, det hærder efterhånden med den jordfugt som kommer ved regnvejr. 
Når du vil bruge beton til de stolper så skal stolper stå i jorden nederst så der ikke er bund i beton klodsen. Ellers rådner de hurtigere 

Du har ret mht. min udregning - jeg sammenlignede det med Weber Cempeco Støbebeton 15 kg. til 69 kr. hvilket er 4,60 kr./kg.  

Stolperne er netop støbt uden beton i bunden så vandet kan løbe af - tak for rådet alligevel  

Såvidt jeg forstår dig kan jeg sagtens bruge Fix-it cement fra Jem&Fix til den ovennævnte støttemur til fliserne?
Det ev elmand skriver er at du kan bruge cement i din stabilgrus. Og herved opnå en betonblanding der er rigelig til under/kantstøbning af fliser. Cement alene er ikke optimalt. Så er det alt andet lige bedre (og billigere) at iblande cement i stabilgruset til trods for det lerindhold der er heri.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM skrev den 28-07-2025 12:33:04

Det ev elmand skriver er at du kan bruge cement i din stabilgrus. Og herved opnå en betonblanding der er rigelig til under/kantstøbning af fliser. Cement alene er ikke optimalt. Så er det alt andet lige bedre (og billigere) at iblande cement i stabilgruset til trods for det lerindhold der er heri.

Mvh. 

Forstået - tak for jeres input!

Annonce
Ja du kan også bruge Fix it

Fix it er en ren cement. Uden tilsætninger. En lavere styrkeklasse end andre af Aalborg portlands cementer. Men også billigere. Et udmærket valg til trådstarters projekt. Dog er der ikke langt op til Aalborg Portlands basiscement som kan købes til små 14kr. mere.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Kære ev elmand
Jeg skrev som første kommentar at Fix-It cement er ren cement.
Jeg spørger høfligt hvorfor du umiddelbart efter skriver at Fix-It cement er en sand/grus og cementblanding?

Venlig hilsen
Knud
Knudr.: Det havde jeg ikke set, og jeg havde helt misforstået det. Jeg troede at fix.it også var et færdig blandings produkt. 
Så undskyld herfra til både Knudr, og trådstarter.
Det skal aldrig ske mere,  indtil næste gang jeg laver en fejl  

Du er fuldstændig tilgivet!

Venlig hilsen
Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også