Spørgsmål om ældre lampeudtag

Jeg har fået fingrene i et lampeudtag af ældre dato, som jeg er usikker på, hvordan jeg skal gribe an. Normalt kigger jeg efter M1 og N, men kan ikke finde sidstnævnte. Nogen der kan hjælpe!?

Jeg går ud fra den ene ledning skal i udgang lige til venstre for M. Korrekt? Og N ved jeg så ikke hvor jeg finder ...

Gør det nogen forskel, om jeg sætter den ene eller anden af den to ledninger (blå og brun) i de respektive huller. Har aldrig forholdt mig til denne del, med ved ikke om det er vigtigt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blå til blå  og brun til sort 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
I de her udtag er opmærkning så ringe at elektriker, eller andre ofte ikke ser den. Så du bliver nødt til at gå efter farver på ledninger. Så det er som Karl S beskriver 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du kikker rigtigt efter kan du se der står M ved den blå ledning og 0 ved de gulgrønne og F ved den sorte, på de "indgangsbuer" til rør/kabler.

Dette beviser at man ALDRIG må gå efter hvad der måtte stå på klemmerne, men måle hvad der er hvad.
Det er ligesom at bruge salt i stedet for sukker fordi de begge er hvide... men der er ligesom en lille forskel   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg havde godt set at opmærkning ikke svarer til ledningernes funktion, men undlod at kommentere for ikke at skabe yderligere forvirring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen allesammen! Jeg fik lys i lampen 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis