Klippe toppen af bøgehæk

Jeg vil gerne korte ca 50 cm af min bøgehæk. Det er grene der er tykkere end en normal hækkeklipper kan klare. Måske 3 cm tykke. Ørnenæb kan godt, men det er jo et vildnis af små og tykke grene og svært at komme til med ørnenæbbet. Findes der en mere prof hækkeklipper eller noget andet der kan tage det? En som lystigt bare kværner igennem alt på sin vej?
Eller er det bare hårdt og langsomt arbejde med ørnenæb, grensaks og hækkeklipper? Har det samme problem med et plankeværk som naboens vedben har slugt.

Det er også godt oppe i højden. Vores grund ligger noget lavere end naboernes så hvad der er 180 cm på deres side er nogle steder 250 cm på vores side. Så hvis der findes noget på en stang slap jeg for at balancere på en stige inde i bløde bede. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kædesav kan klare jobbet :)
Sådan en bandit er senest tilføjelse til arsenalet, men jeg valgte den blå serie hvor jeg kan bruge de eksisterende batterier. Den blå har desuden automatisk kædesmøring og ekstra greb på toppen for 2 håndsbetjening.

Den er som skabt til din opgave. Jeg kunne ikke lige finde et billede af den eksakte model.

En el grensaks er også uundværlig. Sådan en har jeg fået foræret af min yngste søn.  

Afhængig af alder og tidligere klipning ser kædesavens sværd lidt kort ud til en bøgehæk. Grensaksen derimod er et dejligt våben mod de tre forskellige grensakse jeg pt har.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I praksis er den god hvor en almindelig kædesav er for uhåndterlig. Jeg har selv sendt en bøgehæk til tælling med banditten - foruden kampen mod japansk pileurt. Fordelen med minikædesaven er, at den er enhåndsbetjent. Med den anden hånd kan grene der er i vejen let holdes til side.

Da den er enhåndsbetjent kan du også i den anden hånd holde grensaksen, og således bevæbnet som Wyatt Earp gå til kamp mod uvæsenet. 
Ved ikke om en stangsav kan klare jobbet?
Jeg har sådan en her fra Ryobi, jeg har købt en adabter så den kan bruge mine 18 volt Makita batterier.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
 Her i foråret var det en alt for bred buskbom hæk som skulle onduleres på den ene side. Her har jeg  haft meget glæde af bajonet sav.
Den tager de største, ørnenæb med udveksling de mellemste og så er der ikke ret mange af de tynde tilbage.
Jeg tror de viste vidunder maskiner er bedre, men man behøver jo ikke at købe maskiner for en enkelt opgave hvis det man har i forvejen kan klare det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
kan du komme til med maskine , så få den lokale entrabenør til at tage den med hegnsklipperen
det tar ikke mange minuter for ham hvis han er i nærheden
Jeg har klaret det med en kombination af en gammel hækkeklipper som kunne ofres (ledning), ørnenæb og bajonetsav.

Træd ikke på mine ledninger :o)
je_ns skrev den 27-07-2025 19:10:15

Ved ikke om en stangsav kan klare jobbet?
Jeg har sådan en her fra Ryobi, jeg har købt en adabter så den kan bruge mine 18 volt Makita batterier.

Hvor fandt du sådan en adapter? Har selv makita, men de giver absolut ikke mest værdi for pengene for alle typer værktøj 

bredker skrev den 27-07-2025 19:50:04

kan du komme til med maskine , så få den lokale entrabenør til at tage den med hegnsklipperen
det tar ikke mange minuter for ham hvis han er i nærheden

Det havde jeg også foretrukket, men der er sgu’ette plads

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis