Rep af sugeslange til husvandværk

Sugeslangen til mit husvandværk er (igen) blevet utæt. Den er rigeligt lang, så den kunne sagtens kortes de 20 cm, men er "stikket" til at adskille uden det bliver haveri? Har j&f eller Harald Nyborg mon noget fittings i metal der passer nu jeg alligevel skal have det lavet?

Jeg kan alt - når det lykkes.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, det endte med en ny sugeslange. Rep viste sig pt lidt bøvlet. Måske kunne det være klaret med lidt "omslag" og et par spændebånd, men nu har jeg så en i reserve jeg kan øve mig på. Og finde et rør til at beskytte den mod sol og sandsynligvis nogen små gnavere.

Det er en slange af PVC, så den kan limes med speciallim til PVC plast som den på billedet. Det er den lim jeg brugte til min sugeslange og det holder fint. Jeg tror slangen er i rimelig dårlig kvalitet for min er blevet utæt to gange nu, og det er ikke på grund af mus.
R.Forsberg skrev den 27-07-2025 11:38:10

Det er en slange af PVC, så den kan limes med speciallim til PVC plast som den på billedet. Det er den lim jeg brugte til min sugeslange og det holder fint. Jeg tror slangen er i rimelig dårlig kvalitet for min er blevet utæt to gange nu, og det er ikke på grund af mus.

Så er jeg altså ikke alene om udfordringen!

Ja, plastik er ikke hvad det har været. Den jeg købte hos onkel harald ser lidt anderledes ud. Jeg overvejer lige om jeg vil claime ophavet til slangen, men pt kæmper jeg selv med øresten eller noget, så overskuddet er ikke helt til det.

Har ikke brugt det på sådan en plastslange, men til andre ting har jeg brugt selv vulkaniserende tape, når man køre det på skal det strækkes, og det "smelter" sammen til en klump..
Krympeflex kunne nok også bruges?

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 27-07-2025 15:11:23

Har ikke brugt det på sådan en plastslange, men til andre ting har jeg brugt selv vulkaniserende tape, når man køre det på skal det strækkes, og det "smelter" sammen til en klump..

Har du nogen ide om, hvordan det holder når det udsættes for direkte sollys? Det kunne jeg jo sfl under alle omstændigheder gøre noget ved på anden vis, men det er lidt et projekt jeg gerne vil udskyde .....

Annonce
rce0852 skrev den 27-07-2025 17:46:29

Har du nogen ide om, hvordan det holder når det udsættes for direkte sollys? Det kunne jeg jo sfl under alle omstændigheder gøre noget ved på anden vis, men det er lidt et projekt jeg gerne vil udskyde .....

Nej desværre har kun brugt det som midlertidige løsninger, men umiddelbart tænker jeg godt det kan holde til sollys.

Men et billede af en anden type fra thansen, det ligner jo den er uv bestandig.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 27-07-2025 19:13:25

rce0852 skrev den 27-07-2025 17:46:29

Nej desværre har kun brugt det som midlertidige løsninger, men umiddelbart tænker jeg godt det kan holde til sollys.

Men et billede af en anden type fra thansen, det ligner jo den er uv bestandig.

Aps. Så må det holde til jeg får lavet et lille pumpehus og erstattet sugeslangen med noget jernrør.

Et alternativ til jernrør kunne være PEM (plast)rør. Den type plastrør der bruges til nedgravning.

Søren O
Søren O skrev den 28-07-2025 07:24:29

Et alternativ til jernrør kunne være PEM (plast)rør. Den type plastrør der bruges til nedgravning.

Kan det tåle sol/UV i længere tid, og er det mon billigere end galv rør?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis