små huller i gammelt parketgulv

Hej alle
Jeg har gennemgået mit gulv og fundet disse små huller over det meste af gulvet. Da jeg overtog huset var gulvet behandlet og hvidbejset men jeg har nu opdaget disse små huller. Er det borebiller? (Se billede). Jeg har en forsikring som dækker insektangreb i konstruktioner så skal jeg ikke melde det til den?

På forhånd tak for hjælpen 
BH
Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner ikke borebiller. Et gæt kunne være mærker efter stilethæle.
Eller sand/grus der har lavet trykmærker i træet.
Borebiller efterlader en del træstøv, og der er små huller langt ned i træet.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg synes det ligner mærker fra sand under sko der har lavet mærket. Hvis du skal til at slibe gulvet og lakere igen så kanne du overveje løsningen med fugtige viskestykekr og strygejern/farve for at se om du kan få mærkerne tila t løfte sig. Men det er typisk nememre med de blødere træsorter som fyrretræ.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Uanset hvad der har forårsaget trykmærkerne kan de fjernes. Desuden har overfladen set bedre dage, så du har nu muligheden for at forny dit gulv i sammen ombæring.

Afslibning med en gulvsliber fjerner både trykmærker og den gamle overflade. En kantsliber gør det samme arbejde, men er lettere at håndterer hvor pladsen er trang.

Dyk alle synlige søm forinden for at undgå brændemærker under slibearbejdet.

Dit gulv er ikke bejdset men laseret og ligger kun i overfladen. En afslibning ville være første valg. Det er et sisyfosarbejde at dampe alle trykmærker op. Vent til du har afslebet gulvet og tag så de resterende. Damp virker også bedst på rent træ.

Herefter har du hele paletten af efterbehandlinger til rådighed.

Under alle omstændigheder er det mere end tvivlsomt om forsikringen dækker almindelig slid.  

Og de aflange mærke er ikke fra insekters kraftige opbremsninger(ser pt F1 fra Belgien).
Du må have en ide om aktiviteter der laver de to typer mærker i en lidt blød overflade. Hvis du har samme overflade i andre rum, og sammenligner om tilsvarende mærker findes, eller ikke, kan du måske regne årsagen ud i forhold til hvad der foregår i rummene?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis