Vi renoverer nogle rum i vores hus (fra 70’erne), og jeg vil gerne udskifte radiatorerne, fordi de er af den gamle type, og termostaten kan ikke opgraderes til den nye “smart”-model, da den sidder på returløbet. Der er i alt fire rum: 2 × 8,4 kvm, 1 × 12,5 kvm og 1 × 9,4 kvm. De har alle præcis samme størrelse/type radiator, hvilket gør det nemmere at købe erstatninger, så jeg overvejer at købe fire ens radiatorer.
Mit spørgsmål er, hvilken type radiator jeg skal vælge? For eksempel har jeg fundet “Purmo Compact C21-500-1200 mm – 14 kvm”. Teknisk set er det nok, men skal jeg måske vælge “et niveau op” med “Purmo Compact C22-500-1200 mm – 18 kvm”, eller giver det ikke mening? Er det bedre at have en større radiator eller én, der passer mere præcist?
Hvad angår radiatorventilen, kan én forklare mig, hvad “forindstilling” på fx Danfoss RA-N betyder? Jeg forstår ikke helt, hvad der kan forindstilles – er det gennemstrømningen? Er hele pointen med termostaten ikke netop at regulere gennemstrømningen ud fra den indstillede temperatur?
Jeg har nogle “smarte” termostater, som jeg tidligere har brugt, og som har M30-tilslutning – ville jeg gå glip af noget, hvis jeg brugte en M30-ventil i stedet for Danfoss RA-N (bare for at undgå ekstra adaptere)?