Radiator- og ventilvalg til smart termostat

Vi renoverer nogle rum i vores hus (fra 70’erne), og jeg vil gerne udskifte radiatorerne, fordi de er af den gamle type, og termostaten kan ikke opgraderes til den nye “smart”-model, da den sidder på returløbet. Der er i alt fire rum: 2 × 8,4 kvm, 1 × 12,5 kvm og 1 × 9,4 kvm. De har alle præcis samme størrelse/type radiator, hvilket gør det nemmere at købe erstatninger, så jeg overvejer at købe fire ens radiatorer.

Mit spørgsmål er, hvilken type radiator jeg skal vælge? For eksempel har jeg fundet “Purmo Compact C21-500-1200 mm – 14 kvm”. Teknisk set er det nok, men skal jeg måske vælge “et niveau op” med “Purmo Compact C22-500-1200 mm – 18 kvm”, eller giver det ikke mening? Er det bedre at have en større radiator eller én, der passer mere præcist?

Hvad angår radiatorventilen, kan én forklare mig, hvad “forindstilling” på fx Danfoss RA-N betyder? Jeg forstår ikke helt, hvad der kan forindstilles – er det gennemstrømningen? Er hele pointen med termostaten ikke netop at regulere gennemstrømningen ud fra den indstillede temperatur?
Jeg har nogle “smarte” termostater, som jeg tidligere har brugt, og som har M30-tilslutning – ville jeg gå glip af noget, hvis jeg brugte en M30-ventil i stedet for Danfoss RA-N (bare for at undgå ekstra adaptere)?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler info.
Hvad opvarmningsform har du, fjernvarme eller ejet centralvarme?
Hvis fjernvarme, direkte eller gennem varmeveksler?
Hvis ejet centralvarme hvad siger så den nære fremtid for lokalområdet, eller dine egne planer for f.eks. varmepumpe?

Ved "Forindstilling" er det muligt at justerer/begrænse gennemstrømningen gennem ventilen, således at ventilens arbejdsområde, i mængde og fremløbstemperatur, bedre passer til givet varmebehov i rummet.
Hvis det bare er en radiator med returventil så kan man sætte en smartventil på fremløbet. Man behøver ikke nødvendigvis at skifte radiatoren, medmindre man ikke synes at de er pæne. Men ellers er GSH s bemærkninger meget relevante.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for jeres input. Vi har direkte fjernvarme uden varmeveksler.

@kovas det er nok lidt af begge.. Radiatorerne er ikke særlig pæne, så det giver æstetisk mening at skifte dem. Der er heller ikke plads til en ventil på fremløbet, og begge rør (fremløb og retur) sidder i bunden af radiatoren.
Vær OBS på at ved direkte fjernvarme kræves der, alt andet lige, VVS automation for adskillelse af varme systemet.
GSH skrev den 25-07-2025 13:35:01

Vær OBS på at ved direkte fjernvarme kræves der, alt andet lige, VVS-autoration for adskillelse af varme systemet.

Direkte fjernvarme burde ikke være tilladt af den simple grund, at ved rørbrud i huset, vil der strømme uanede mængder vand ud under gulvet, med store reparationer til følge. Desuden vil der ved adskillelse af fjernvarme- og radiatorkreds være mulighed for GDS arbejde på radiatorkredsen.

fase
Annonce
Jeg forstår jeres bekymringer, og det har aldrig været planen, at jeg selv skulle udføre arbejdet – jeg vil selvfølgelig hyre en VVS’er til det. Jeg ønskede bare at få en bedre forståelse af, hvad der skal gøres, og hvorfor. Generelt kan jeg godt lide at forstå hvorfor tingene fungerer, og jeg ville gerne købe alle de nødvendige komponenter på forhånd. Ud fra min erfaring ved nogle VVS’ere ikke at forklare, hvorfor det ene eller det andet…
Når du har direkte fjernvarme fra 70'erne og returventiler, er der næppe differenstrykregulering. Så der kan ikke monteres fremløbs ventiler unden at det bliver ændret. Det er dog en mindre dims, som en VVS'er hurtigt kan montere.

Du skal ikke være ked af at du har direkte fjernvarme. Med radiatorer er det noget af det mest problemfrie varme man kan have. Selvom strømmen ryger er der varme i huset. Hvis du undlader at installere smart termostater, er du heller ikke afhængig af batterier.

Fjernvarmerør kan blive utætte ved samlinger og dryppe. At et rør i et hus sprænger er uhyggeligt sjældent. Hvis man er bange for sådanne risici, skal man slet ikke have fjernvarme, da rørene til varmeveksleren i indirekte fjernvarme også kan sprænge. Det vil have samme konsekvenser.  
Pas nu på med ikke at sætte for små radiator
Op, var ude ved en, hvor de hade taget nogle radiator ned og sat nogle for små op igen og nogle hade de helt fjernet, fordi de ikke passet ind i deres renovering, og så kunne huset ikke blive varmt og deres returvand var alt for varmt. Da de nye radiator ikke kunne følge med til at varme huset op.. så de ville få en bøde, fra værket, hvis de ikke fik deres retur vand ned i grader … øv øv

vvs gud

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis