Hvornår er en kloaktilslutning færdig

Jeg købte en sommerhusgrund i 2021 hvor der er vand og kloakstikling. Nu bliver jeg opkrævet knap 50.000,- kroner for en kloaktilslutning der blev lavet for 10 - 20 år siden ved udstykning af grunden. Den tidligere ejer havde toilet med hul direkte ned i jorden. 

Jeg kender til forskellig information på retsinformation. Det jeg vil vide er hvad andre har af erfaring eller viden. Jeg er temmelig ked af denne opkrævning. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke tidligere var betalt tilslutningsafgift kommer du ikke udenom at betale uanset hvad der er trukket ind på grunden.
Hvis du har fået at vide der var betalttilslutningsafgift da du købte grunden, må du forsøge at kradse pengene ind hos sælger.

Selvbygger med stort S. 
Jeg har solgt hus for ca. 50 år siden. Vi havde huset ca. 4 år. Vi fik ikke oplysning om at der ville komme opkrævning til ny rensningsanlæg. 
Næste ejer fik så et par år efter  opkrævning og ville have mig til at betale.
Jeg havde jo i slutseddel skrevet under på at:
Der mig bekendt ikke foreligger gæld til fortov, kloak osv. 
Vi mødtes i retten, og han tabte sagen. 
Det kunne bevises at alt information var fra før vi overtog huset, og derfor "mig bekendt ikke" nogen gæld. 
Det kunne så måske være kørt videre til ejeren før, men det var et byggefirma som var gået fallit i mellemtiden. 
Modpartens advokat mente at nabo snak osv. var nok til at vi vidste besked, men den købte dommeren ikke.
Så du må studere slutseddel / købekontrakt og så ellers finde ud af hvornår og hvordan information om betaling er kommet. Det ved man sikkert på kommunens tekniske forvaltning. Eller hvis kloak er udskilt i en særlig enhed som her ( Herning vand) så er det den vej. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som ev elmand skriver skal du undersøge hvad der stå i din købsaftale.Er grunden solgt med kloarktilslutning? Hvis den er solgt uden, vil du næppe have mulighed for sende regningen videre til sælger. Hvis den er solgt med kloarktilslutning, burde du have en god sag.

Du skal være opmærksom på, at der kan være lagt kloarkrør uden at der er lavet tilslutning. Hvis den tidligere ejer ikke brugte kloarken og regningen først kommer nu, tyder på at tilslutningen først er bestilt lige før eller efter salget. Du burde kunne få oplyst hvem der har bestil tilslutning, hvis det er den tidligere ejer, er det også ham der skal betale regningen, medmindre andet fremgår af købsaftalen. 

Jeg har en retssag Hillerød og Kommunen (Halsnæs) fremhæver at man har skiftet og opdelt Forsynings navne på vand og kloak. 

Der står på retsinformation.dk at ved udstykning skal tilslutningsbidrag betales straks efter udførelsen og udstykning. Så vidt jeg kan se.

For tre år siden acceperede man at kloak tilslutning ikke var mit problem, men man har ændret mening.

Jeg må lige undersøge hvad der står. 

Jeg synes ikke man har oplyst hvem der har lavet den og hvornår den er lavet. Jeg har bedt om at man oplyser det til retten. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis