Mørke pletter på gulv

Hej alle
Jeg er flyttet ind i en bolig, hvor der er mørke pletter på gulv, som jeg er i tvivl om hvad er. Jeg har vedlagt fotos her.
Pletterne er foran badeværelse. Jeg var derfor først bange for, at det kunne være skimmel. Boligforeningen skrev dog ved overtagelse, at de havde lavet en HSL rapport (en fugt – og skimmelundersøgelse i og omkring badeværelse), hvor der ikke var konstateret hverken forhøjede fugtniveauer eller skimmel i konstruktioner tilstødende badeværelse.
Men i så fald er jeg lidt forvirret over, hvad det så er jeg ser på? - og at søge på Google har ikke hjulpet mig. Kan trægulvet reagere sådan ved tidligere vandskade? Er der noget jeg roligt kan ignorere? Det ser nemlig lidt mærkeligt ud. Vi har fået sat en træprop i gulvet efterfølgende, hvor det næsten ligner, at den sidenhen har taget lidt farve fra de sorte plamager, men derudover, så har de ikke ændret form i løbet af de måneder, hvor vi har boet her.
På forhånd tak for jeres tanker.
Mvh
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er blåsplint. Det er tegn på at træet ikke er behandlet korrekt lige efter hugst, men kan også optræde ved senere vandskader. Blåsplint er ikke sundhedsskadeligt, men kan være nødvendigt at afrense a.h.t. indeklimaet i øvrigt. Det er kun den sorte overflade der kan fjernes, men det ser jeg allerede er forsøgt gjort.

Du kan muligvis fjerne mere af det sorte med en grundig gulvvask med vand, sæbe og en gulvskrubbe.

Blåsplint under de betingelser du beskriver spreder sig ikke yderligere.
Blåsplint  muligvis, det kan være jeg ser forkert men sidder der rester  af søm i pletterne ?
Lidt underlig eller måske tilfældig at de lige sidder på række. Det kunne tyde på at der har være skillerum der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for jeres gode svar!

Ja, det ser rigtigt nok ud til, at der er en række mindre søm på række. Det er egentligt lidt sært. Jeg kan ikke forestille mig, at der har været et skillerum lige der. Men måske der er en slags tværbjælke under gulvbrædderne netop der?

Jeg kan forstå, at blåsplint er en slags skimmelsvamp. Det bekymrer mig selvfølgelig lidt. Gulvene har været slebet ovenpå det inden vi flyttede ind, så der har været en slibning af gulvet. Jeg kender ikke til, at der skulle have været andre forsøg på at fjerne det.

Hvad menes der med, at der burde fjernes mere, ift. indeklimaet? Jeg er selvfølgelig bange for, at der kan være noget der spreder sig. Men boligforeningen har jo konstateret, at der ikke skulle være skimmelsvamp. Så det er måske misfarvninger fra et tidligere angreb af skimmelsvamp? Det er mere så jeg forstår, om jeg skal reagere på det, eller om man kan være helt ubekymret.

Det har ikke bredt sig eller skiftet form i månedsvis, så det ligner ikke at der er nogen proces i det. Det bliver meget, hvor det er.

Det er foran et badeværelse, og den tidligere ejer har ikke passet særligt godt på stedet, så det er højst sandsynligt kommet fra en vandskade fra netop badeværelset.
Skimmelsvamp kan optræde hvor der før har været blåsplint, men kun hvis træet fortsat er fugtigt og dermed svækket. Det er de samlede påvirkninger der kan indvirke på indeklimaet.

Billederne viser kun sporene efter blåsplint. Det er kun opfugtning over længere tid der kan give risiko for opblusning af blåsplint på stederne hvorimod skimmelsvamp optræder længe før.

Du kan sove roligt. Skaderne kun af kosmetisk art.
Annonce
Det er rigtigt skønt at ​vide! ​Tusind tak :)
For mig ligner det en kemisk reaktion fra søm og garvesyren i træet som skaber en form for “jernudtræk”. Fyrtræ har et højt indhold af garvsyre.. forekommer især hvis der har været fugtigt

Blåsplint plejer at vise sig i større plamager. Hvor det havde været mere samlet.
Det ligner mere det er lokalt ved søm og spreder sig med åre retningen.
Blåsplint forekommer når der er en konstant fugtighed på over 20% og vil lugte jordslået.

Er det kun lige der eller fortsætter det?
Og er der evt lugt?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Jeg fik udtrykt mig lidt uklart i min tidligere kommentar: Med svækket mener jeg ikke styrkemæssigt, men modtagelighed for yderligere svampeangreb.

Fyrretræ indeholder ikke garvesyre fra naturens side, men Martin kan have ret i at sømmene kan være årsag til misfarvningerne.

Som misfarvningen har bredt sig tyder det også på en opfugtning over en længere periode - de perfekte vækstbetingelser for blåsplint.
Interressant at det også kan være et jernudtræk fra sømmene. Når man kigger det efter, så sker det faktisk meget omkring sømmene. Her er et billede fra et andet sted, hvor det også forekommer, og ja, her sker det netop omkring søm. Det er lidt svært at fotografere godt i den mørke opgang. Hvis der har været vandskade der, så giver det også mening.

Det sker kun i området foran badeværelse, så der har klart været en tidligere skade. Det fortsætter ikke hele vejen over til den næste væg (overfor badeværelsesdør) men stopper halvvejs.

Siden du spørger til lugt - ville sådan et jernudtræk fra søm da skabe en form for permanent lugt? Måske en metallisk? Eller ville en eventuel lugt pege i en bestemt retning? Grunden til jeg spørger nærmere er, at det er en gammel bygning fra 30erne, så den lugter af mange ting. Især når det blæser, kommer der meget lugt ind gennem sprækker, fra selve bygningen. Så det er svært for mig at være helt præcis med lugte, uden at vide hvad jeg skal lægge mærke til. Der er så mange lugte af gammel bygning til tider.
Det kan være en uoverkommelig opgave at undersøge sømmene nærmere uden konstruktive indgreb.

En genvej kunne være at få foretaget en såkaldt mycrometertest i kombination med en luftmåling der påviser svamp, da svamp har størst bevågenhed. DTU har detaljerede artikler på nettet der skaber overblik.

Du nævner at lugt optræder i hele bygningen, og så bør beboerne samlet overveje en screening der kortlægger andre faktorer end de biologiske hvis ovennævnte test ikke skabte klarhed. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis