Nedgravning af kabler

Jeg måtte pille en gammel stander havelampe ned, da min nye port til indkørslen ofte stødte på lampen.

Selve samlingen af kablerne lå i lampens stander, men da hele lampen er pillet ned, og siden kablerne kommer nede fra jorden, skal samlingen graves ned. 

Spørgsmålet er dog hvordan en samling graves ned på sikker og korrekt vis.

Jeg er klar over, at det skal gøres af en autoriseret. Jeg er blot nysgerrig. 

Mvh Peter 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man kan undgå det - og lave en samling i en membrandåse på en lille stolpe over jorden eller på en væg er det bedst.

Ellers findes nogle bestemte gelfyldte samledåser eller nogle der fyldes med en plastbalnding som kan bruges til nedgravning.

Som eksempelvis denne og andre i samme stil fra fx Reliseal fra HellermanmanTyton:
https://www.greenline.dk/kabelmuffe-for-vandtaet-samling-af-kabel-under-jord-mgel-54732

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hvis du ikke skal bruge dig kabel igen, kunne det måske afbrydes i den anden ende. Så undgår at lave noget udendørs.

Søren O
Krympemuffe er den bedste samling. Bagefter graves det ned i samme dybde som resten af kablet. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Er krympemuffe ikke den eneste lovlige samling til nedgravning i jord?
Annonce
Godt spørgsmål Rantzau. 

Denne som buller linker til https://www.greenline.dk/kabelmuffe-for-vandtaet-samling-af-kabel-under-jord-mgel-54732 ser ud til at være meget enkelt at bruge. 

Er krympe muffer ligeså robuste som normale muffer, som man jo skruer på? 

Det er en fast installation, så kobberet er jo hårdt, så jeg forestiller mig, at det kan være svært at arbejde med krympe mufferne i den forbindelse? Jeg tager sikkert fejl. 

Da NESA i sin tid medlagde luftledningerne og gravede kablerne ned hos os, samlede elektrikeren kablerne fra huset og gadeskabet med krypemuffer midt i græsplænen, hvorefter det hele blev gravet ned. 

Kablerne var meget stive (som jeg husker det var det 10 kvadrat) og har ligget der i snart 40 år. Da det alligevel er en elektriker der skal udføre opgaven hos dig, behøver du nok ikke foretage dig yderligere.
Tidligere brugte man støbemuffer, der blev forseglet med epoxy, men de findes stadig.
Til jordspyd, blev der også brugt en dåse der blev fyldt med epoxy..

Vi prøver igen, i morgen --
En gele/epoxy fyldt dåse er også 100 % godkendt til nedgravning
Gele dåse​​​
Udfordringen blev løst med krympemuffer. En til hver leder, og en stor til selve kablet. Så tror jeg gerne, at det skal kunne holde. Limet fra krympemufferne kan hvertfald ses for enderne, og det ser rigtig tæt og kompakt ud.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også