Hjælp til DIY på fliseknækker

Jeg har en stor fliseknækker som jeg god kunne tænke mig at lave lidt om.
Jeg har slidgigt bla i håndleddende og psoriasisgigt som desværre også går ud over de store led, så det er hårdt for mig at dreje. 
Det drejer sig om det lille dreje håndtag der sidder på nu.
Det sidder på det store gevind med 2-3 unbrako skruer, og jeg kunne godt tænke mig at skrue det af og svejse et stykke kamstål på og så et eller andet  der ligesom  kuglelejer gør at jeg kan dreje rundt og rundt uden  at overbelaste  håndleddende. 
Ligesom de der truckdrivers der bare drejer på  det her lille håndtag. 
Nogen der kan hjælpe mig med , hvordan jeg kan lave det..evt gerne en tegning 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tage stiften ud af håndtaget, og træk håndtaget af. Hvis du er heldig er diameteren på akseltappen ikke større end din boremaskine passer på.
Alternativt kan du svejse en møtrik på. 

Selvbygger med stort S. 
Der findes forskellige håndtag, men hvor meget plads har du?
Jeg købte sådan et ø125mm til en hjemmelavet pinoldok til min drejebænk, hos Dold i tyskland   LINK

Vi prøver igen, i morgen --
det håndtag skal kun drejes på plads 1 gang i forhold til flisestørrelse. Så skal den ikke justeres mere ved den terasse / indkørsel. 
Jeg ser at der kun er få mm at gøre med i øget diameter, undtagen hvis aksel forlænges op over stangen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak allesammen,  nu har jeg lidt at gå videre med  
Jeg tænker om Det kunne være lettere at svejse en stor møtrik på akslen og bruge en top på en skraldenøgle. Så har du en god udveksling uden at komme karambolage med resten af maskinen

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Absolut tak for svaret
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis