Fiks gelænder der sidder løst i væggen

Jeg bor i en lejlighed, hvor der i opgangen er et gammelt gelænder, der nærmest er ved at falde ud af væggen, og hvor selve træværket også er vredet fri af det stykke metal, der holder træet oppe.

Da min ejerforening er lille overvejer jeg selv at give mig i kast med at fikse gelænderet. Men jeg ved ikke, om projektet er større, end jeg bilder mig ind. Kan man blot give væggen en slags spartel for at få metalelementerne til at sidde ordentligt fast igen? Og ville det være nok med lim til at forbinde træ og metal? Eller skal man finde nogle passende skruer?

Jeg har vedhæftet nogle billeder. Om nødvendigt må jeg foreslå ejerforeningen at få en håndværker til at kigge på det.

Michael S.-O.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et lille fint projekt som du ikke skal gå uden om. Når man ser på sidste billede ses det at gelænder er skruet på beslaget. Det kan man ikke lime sammen. 
Så det skal skrues af det nederste beslag også ( den løse) Så drejer / vrikker du meget at det beslag går af. Derefter kan du se hvordan det er fastgjort. Jeg synes at se 3 små huller rundt i kanten. Mon ikke der har været skruer. 
Huller i træpanelet er sikkert for store, så her tager du 1 - 2 træ tandstikker og udfylder med, De smøres i lim inden de presses ind. Du knækker / skærer dem af bagefter. Så kan du skrue den fast dagen efter når limen er tør. 
Op under gelænder flytter du måske gelænder 10 mm opad så du ikke lige rammer de samme skruehuller. Eller du bruger en lidt større skrue i de samme huller. Gerne lidt længere men dog ikke så lang at den går ud igennem træet. 
Så river man sine små fingre på skruespidsen og du bliver ikke populær. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-07-2025 23:07:04

Det er et lille fint projekt som du ikke skal gå uden om. Når man ser på sidste billede ses det at gelænder er skruet på beslaget. Det kan man ikke lime sammen.
Så det skal skrues af det nederste beslag også ( den løse) Så drejer / vrikker du meget at det beslag går af. Derefter kan du se hvordan det er fastgjort. Jeg synes at se 3 små huller rundt i kanten. Mon ikke der har været skruer.
Huller i træpanelet er sikkert for store, så her tager du 1 - 2 træ tandstikker og udfylder med, De smøres i lim inden de presses ind. Du knækker / skærer dem af bagefter. Så kan du skrue den fast dagen efter når limen er tør.
Op under gelænder flytter du måske gelænder 10 mm opad så du ikke lige rammer de samme skruehuller. Eller du bruger en lidt større skrue i de samme huller. Gerne lidt længere men dog ikke så lang at den går ud igennem træet.
Så river man sine små fingre på skruespidsen og du bliver ikke populær. 

Mange tak! Har du nogen råd til, om det også er lige til at spartle de huller i væggen hvor metalstykket sidder løst?

Michael S.-O.

Som jeg ser det så sidder jernbeslaget ikke fast på selve væggen med på træpanelet derfor skrev jeg følgende
Jeg mener ikke der er noget der skal spartles, Men du skal have skilt ad for at være sikker på hvordan det sidder fast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også