Dette bliver et lidt længere indlæg, og jeg håber naturligvis på nogle kommentarer. For en maler vil resultaterne her sikkert ikke være overraskende, men for en amatør, som mig, kom der en del uventede oplevelser.
Baggrund
Da jeg snart skal opsætte en laminat køkkenbordplade for første gang, så er jeg blevet anbefalet at forsegle denne spånplades kanter med lak eller lim, for at gøre pladen mere modstandsdygtig over for vand. Der er også en del DIY YouTube videoer om den problemstilling. Min oprindelige køkkenbordplade blev opsvulmet og ødelagt på grund af vandpåvirning ind på ubehandlede kanter – især ved vasken.
Nu har jeg det med at lave små forsøg, og jeg er ingen profesionel i forhold til malerarbejde. Men tænker blot nu at ville beskrive, hvad jeg har gjort, og hvad jeg efterfølgende tænker om det. Der er en vis chance for, at andre læsere her i forum vil synes, at det er relevant. Du er naturligvis også velkommen til at afprøve noget lignende, og måske kan vi sammen finde en endnu bedre metode at gøre det her på.
Generelle testbetingelser
Efter en relevant påsmøring og tørring af lim eller lak er der forsøgt at placere en dråbe oven på kanten, og så se på, hvad der sker og optage nogle fotos. Forsøgene er udført i almindeligt tørt lokale, hvor der typisk har været omkring 24 gr. C. Der er anvendt to små rester spånplade med en specificeret tykkelse på 19 og 22 mm og af ukendt oprindelse. Forsøg blev udført i uge 29 2025.
Der er gjort forsøg med tre typer produkter til forsegling:
Indendørs PVA-lim. Fabrikant: Dana Lim A/S. Trælim D2 Inde, 490, produceret maj 2024.
Gulvlak. Fabrikat: Dyrup, PPG Coatings Danmark A/S. Gulvlak klar 40 halvmat.
Hvid vandbaseret maling til træ og metal. Produceret for Harald Nyborg, Droppen. Glans 50.
Det opleves, at Gulvlakken har en tynd konsistens (lav viskositet) i forhold til de andre to produkter. Producenten giver produktet en rating som 5/6 på slidstyrke, vaskbarhed og ”sammenfyldning”. Det oplyses, at lakken ikke må fortyndes.
Påsmøring sker med en lille pensel. Efter første påsmøring og tørring af første lag, så slibes kanten let med sandpapir, for at fjerne rejste træfibre.
1. Forsøg uden behandling
Der lægges en dråbe vand på kanten. I første omgang ligger dråben blot oven kanten, men efter cirka 5 min er dråben væk, og vandet er trukket ind i pladen.
2. Forsøg med PVA-lim
Der påføres ét lag PVA-lim. Efter 8 timer påføres næste lag. Begge lag er ret tykt påført, og det er usikker, om man kan påføre et så tykt lag, hvis kanten var lodret. Visuelt synes overfladen rimelig tæt efter limen er tør. Der ventes nu 4 døgn.
Nu lægges en dråbe vand på overfladen. Efter 5 min ses tydelig, at dråben farves hvid, som om dele af limen opløses af dråbens vand og bliver flydende igen – se foto.
Efter lang tid tører dråben, og overfladen bliver klar/mat igen.
3. Forsøg med PVA-lim og fortynding
Der laves en fortynding af limen på 2 dele lim og 1 del vand. Den fortyndede lim bliver derved ret tyndtflydende og af omkring samme viskositet som gulvlakken. Det synes, at den fortyndede lim trænger længere ind i pladen end i forhold til at anvende lim uden fortynding. Den påføres to gange med 4 timers mellemrum. Efter det synes overfladen stadig ikke tæt, men der er en delvis dækning. Efter 4 timer påføres et lag lim uden fortynding. Efter tørring synes overfladen rimelig tæt ved visuel inspektion. Limen er hvid, når den stadig er flydende, men bliver klar/mat typisk efter 1-2 timers tørring.
Der ventes nu 4 døgn til hærdning af limen.
Nu lægges en dråbe vand på overfladen. Efter 5 min ses tydelig, at dråben farves hvid, som om dele af limen opløses af dråbens vand og bliver flydende igen – se foto.
Efter lang tid tørrer dråben, og overfladen bliver klar/mat igen.
4. Forsøg med klar gulvlak
Der påføres gulvlak. Den er ret tyndtflydende og trænger langt ind. Der ventes 6 timer mellem hver påføring. Efter at fjerde lag kan man ved inspektion være usikker på, om overfladen reelt er forseglet. Se foto.
Der lægges nu en dråbe vand på den overflade. Efter ca. 10 min er dråben trukket ind i pladen. Så det må konkluderes at overfladen stadig ikke er tæt efter påføring fire gange.
5. Forsøg med hvid maling
Der påføres i alt tre lag med 4 times mellemrum, hvorefter overfladen synes tæt ud fra visuel inspektion. Den hvide overflade gør det lettere at se om overfladen synes tæt i forhold til den klare lak.
Efter 2 døgn påføres en dråbe vand. Dråben forbliver oven på, og der synes ikke at vandet optager pikmenter fra malingen. Efter 15 minutter hældes dråben af, og man kan ikke se farvning af vandet når vandet ses på et andet underlag. Det tyder på, at malingen ikke opløses.
6. Forsøg med hvid maling oven på lim
Der anvendes den overflade med lim, som er tilvejebragt ved forsøg 3 og maling påføres den overflade. Se foto nedenfor.
Det er et ret skræmmende billede, og det må vurderes at malingen ikke vil bidrage med tæthed. Det tyder på, at vandet fra malingen går ned og opløser limens overflade. De to lag udtørrer herefter med forskellig hastighed og giver tilsyneladende nogle spændinger i overfladen, som malingen ikke kan holde på.
Der er her ikke gjort forsøg med en dråbe vand.
7. Forsøg med gulvlak oven på lim
Der anvendes den overflade med lim, som er tilvejebragt ved forsøg 3 og lakken påføres den overflade. Nu lægges en dråbe vand på overfladen. Foto nedenfor viser dråben efter 10 min.
Det er som om, at vandet fra dråben trænger delvis ned gennem gulvlakken og opløser limen. Det er således sandsynlig, at der er sket en op-sprækken af lakken på lignende vis, som med malingen i tidligere forsøg, men man kan blot ikke se det, da lakken er klar.
Konklusioner
Efter påføring af den hvide maling 3 gange, så synes overfladen at blive tæt og være rimelig modstandsdygtig over for vand.
Det er bekymrende at PVA-limen synes at blive opløst af vand. Man kan derfor betvivle metoden med forsegling med PVA-lim. Kan den overflade reelt kan modstå lang tids påvirkning af fugt eller gentagne ganges påvirkning med fugt? Efter en fugtpåvirkning synes limen at tørre igen, hvis der gives mulighed for det.
Gulvlakken fra Dyrup synes meget tynd, og overfladen kan muligvis blive tæt hvis lakken påføres tilstrækkeligt mange gange. Men fire gange var ikke nok til at overfladen blev tæt.
Det er ikke tilrådeligt at påføre lak eller maling oven på en overflade af PVA-lim.
Det er vanskeligt reelt at vurdere de forskellige midlers langtidsvirkninger uden også at gøre længerevarende forsøg.