Airless malersprøjte

Hej

Jeg står og skal male en trælade med noget oliemaling, nogle der har prøvet at male med oliebaseret maling i en a. malersprøjte. Tænker mest på om den kan klare opgaven da malingen er knap så tyndt flydende og om div. pakninger kan holde til det

Pft

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal fortynde malingen til brug i airless sprøjte. Der står sikkert i brugsanvisningen, hvor meget det skal fortyndes.

fase
Når det er store arealer og der ikke er store krav til slutkvalitet så kan man bruge en ganske almindelig havesprøjte. Altså den slags man pumper op. Ved alt sprøjte maling er det en god ide at dække evt. vinduer af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det meste acryl og oliemaling skal fortyndes ca 10-20% før det forstøver ordentligt. Med oliemaling på skrå/lodret flade skal man være lidt mere tålmodig end ellers og ikke lave en fuld coating i første lag, ellers får man løbere.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du snakker om en rigtig airless, altså med højtrykspumpe, så kan det fint gøres, også uden at fortynde malingen.
Men er det en af de små med en beholder til malingen og en blæser i, så er det ikke værd at gøre i.
Til oliemaling skal skal man dog være opmærksom på rensning efter brug, der skal en del til væske til for at få tømt og renset pumpe,slange og sprøjtepistolen helt igennem.

Jeg har haft en wagner ep2105 tidligere ejer af den, en maler jeg kendte, brugte ofte sprøjten til spartel.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg har sådan en Wagner sprøjte her, tror da sagtens den ville kunne klare det, men den er ret besværlig at rengøre..

Desuden er det at sprøjte dækkende træbeskyttelse på  ikke den bedste metode, da man ikke får det arbejdet ned i træet, som ved brug af en pensel.
Har dog set nogle der sprøjtede det på, og efterfølgende køre det over med en pensel..

Jeg brugte min til plastmaling af væge og loft...

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 19-07-2025 21:26:18

Jeg har sådan en Wagner sprøjte her, tror da sagtens den ville kunne klare det, men den er ret besværlig at rengøre..

Desuden er det at sprøjte dækkende træbeskyttelse på  ikke den bedste metode, da man ikke får det arbejdet ned i træet, som ved brug af en pensel.
Har dog set nogle der sprøjtede det på, og efterfølgende køre det over med en pensel..

Jeg brugte min til plastmaling af væge og loft...

Det var træbeskyttelse jeg købte min til, og ganske rigtigt det skal helst have en tur med penslen efter det er sprøjtet på  

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også