Er det asbest i mit tag?

Hej,

Jeg var i dag i gang med at rense tagrender da jeg kiggede på numret på mine bølgeplader som hedder 13 0864, der står på bbr oplysningerne at taget blev skiftet i 2016 til et asbest frit eternit? Men det nummer hvad er det?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På eternitplader kan man aflæse et nummer, der fortæller om de indeholder asbest. Hvis nummeret har 5-10 cifre og starter med 0 eller 1, indeholder pladerne asbest. Hvis nummeret starter med 4 eller 5, er pladerne asbestfrie. Nogle plader har også bogstaver i nummeret, og hvis det er tilfældet, er de også asbestfrie. 
Sådan identificerer du eternitplader:
Find nummeret: Kig på undersiden af eternitpladen. Der vil være et nummer trykt på pladen. Tjek det første ciffer:0 eller 1: Pladen indeholder asbest. 4 eller 5: Pladen er asbestfri. Bogstaver i nummeret: Hvis nummeret indeholder bogstaver (fx NT), er pladen også asbestfri. 
Vigtigt: Hvis du er i tvivl, bør du kontakte en professionel for at få pladerne analyseret. 
Det giver bare ikke mening hvis de er købt og lagt i 2016? Og nummeret ligner ikke de andre?
Har du set på undersiden af pladerne....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis