Aquastop/waterblock

Hej alle kloge hoveder.

Står snart og skal flytte. Og i den forbindelse skal jeg have monteret en ny vaskemaskine. Vaskemaskinen skal stå i et køkken under bordpladen. Jeg har bestilt en Asko W20964R.W. 

Det var først efterfølgende at jeg blev opmærksom på at maskinens Aquastop sidder i selve maskinen og ikke på vandforsyningsslangen til maskinen. Det er et krav fra boligforeningen at der er monteret aquastop. 

Så mit spørgsmål er. 
Er det lovligt og efter nogen hvis jeg monterer sådan en waterblocker her mellem vandhanen og slangen til maskinen? 

https://www.whiteaway.com/product/aquastop-waterblock-53457/

Tak for hjælpen. 

Vh ​Søren 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er lovligt. Husk at den skal monteres lodret.

Søren O
Aquastoppet sidder på slangen så der ikke løber en masse vand ud hvis der går hul på slangen. For den model du har købt kan jeg ike se om de ringen aquastop er med eller der medøflger en og om den er mekanisk eller elektrisk.

Er der ingen af delene så er den du viser et billede af den "billgiste og simpleste" løsning for at overholde foreningens krav. Det bunder også i loven når der ikke er afløb i gulvet.. Husk også drypbakken under maskinen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 16-07-2025 21:13:02

Aquastoppet sidder på slangen så der ikke løber en masse vand ud hvis der går hul på slangen. For den model du har købt kan jeg ike se om de ringen aquastop er med eller der medøflger en og om den er mekanisk eller elektrisk.

Er der ingen af delene så er den du viser et billede af den "billgiste og simpleste" løsning for at overholde foreningens krav. Det bunder også i loven når der ikke er afløb i gulvet.. Husk også drypbakken under maskinen

Så vidt jeg kan se sider "vandsikringen" indvendigt i maskinen med nogle sensorer som måler om der står vand i bunden indvendigt i maskinen. Ikke på selve slangen. Og i følge Asko kan det ikke fåes da vandslangen er en "pex" slange og ikk den bløde type som mange andre bruger. 

Faktisk er jeg lidt i tvivl om hvor ​normalt det er ned aquastop på selve vandslangen på vaskemaskiner. Omvendt virker det som om alle opvaskemaskiner har det🤔
Den viste aquastop vieker ved at måle et større flow end normaltv og lukker ved forøget flow.

fase
S. Fabrin skrev den 16-07-2025 22:01:04

Den viste aquastop vieker ved at måle et større flow end normaltv og lukker ved forøget flow.

Men er det okay eller skal det forståes som et problem? 

Annonce
søren.h skrev den 16-07-2025 23:21:30

S. Fabrin skrev den 16-07-2025 22:01:04

Men er det okay eller skal det forståes som et problem? 

Ved slangebrud er det en god løsning, men ved en utæthed i maskinen lukker aquastoppet ikke. På nogle maskiner f.eks. min opvasker sidder der et aquastop i form af en NO magnetventil. Den bliver aktiveret af en føler i bundkaret. 

fase
søren.h skrev den 16-07-2025 21:20:41

Så vidt jeg kan se sider "vandsikringen" indvendigt i maskinen med nogle sensorer som måler om der står vand i bunden indvendigt i maskinen. Ikke på selve slangen. Og i følge Asko kan det ikke fåes da vandslangen er en "pex" slange og ikk den bløde type som mange andre bruger. 

Faktisk er jeg lidt i tvivl om hvor normalt det er ned aquastop på selve vandslangen på vaskemaskiner. Omvendt virker det som om alle opvaskemaskiner har det🤔

Så må der extern aquastop til. De asko maskiner jeg har set har elektrisk aquastop. Men måske der på den model du har købt er "fit valg" i hvad man vil have.

Har du skrevet til asko og spurgt om hvilken reservedel man skal bruge for at overhodler rkavet om aquastop (altså sikring mod brud på tilslutningen) ?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 17-07-2025 12:39:31

søren.h skrev den 16-07-2025 21:20:41

Faktisk er jeg lidt i tvivl om hvor normalt det er ned aquastop på selve vandslangen på vaskemaskiner. Omvendt virker det som om alle opvaskemaskiner har det🤔

Så må der extern aquastop til. De asko maskiner jeg har set har elektrisk aquastop. Men måske der på den model du har købt er "fit valg" i hvad man vil have.

Har du skrevet til asko og spurgt om hvilken reservedel man skal bruge for at overhodler rkavet om aquastop (altså sikring mod brud på tilslutningen) ?

Så fik jeg ringet til Asko. I følge ham sidder der ikke aquastop i slangen på Asko vaskemaskiner. Men kun på deres opvaskemaskiner. Til gengæld er der aquastop i selve maskinen med nogle sensorer der måler hvis der kommer vand i bunden af maskinen. I følge ham er årsagen at Asko bruger nogle kraftigere "pex" slanger. Som skulle være meget sikre. Man kan heller ikke skifte slangen til en mere aquastop.

Så bundlinjen er at man selv skal montere en mekanisk waterblocker mellem hanen og slangen. 
Chancen for at der opstår brud på en pex-slange er meget lille, men hvis kravet er at der skal være monteret aquastop ved vandtilslutningen (vandhanen), så skal den monteres.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis