Fjerne gulv fliser på beton gulv.

Er i opstarten af at hugge gulvfliser op i køkkenet.
Se nu af beton laget er ca 5-7 cm tykt(tyndt)med jern net i og ligger på ca 10-15 cm rockuld og så lega kugler under.

Hvis man finder beton laget for tyndt, er det så ok praksis at støbe lidt mere på eller skal man hive hele møget ud og starte forfra med støbebats, ​rionet og beton osv osv ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja til det sidste. 
Der er ikke tilstrækkelig isolering, så et bør øges. Og det er sikkert nemmere at hugge betonlag op incl. fliser end det er at tage fliser af. 
En rigtig stor forhammer kan slå det i stykker. Det er sikkert hurtigere end stor elhammer. 
Alle i rummet skal dog have beskyttelses briller på, flise og beton stykker kan flyve

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det blir planen 😊👍
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Husk at fliser og beton skal være skilt ad når du afleverer det på genbrugspladsen. 
johnm skrev den 15-07-2025 20:44:27

Husk at fliser og beton skal være skilt ad når du afleverer det på genbrugspladsen. 

Nemlig, de kan sagtens nægte at modtage det, hvis det ikke er separeret.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er forskel på regler. Her er det sådan at hvis beton indeholder fliser så skal det hele i >glasseret< Men det er da klogt at undersøge det først ved at spørge. 

Annonce
Tror det har noget med alderen på fliserne st gøre. Er fliserne mindre end ca, 15 år, indeholder de ikke bly. Men som Elmand skriver er det en rigtig god ide at undersøge det.

Søren O
Her skal det glaserede i en bås for sig. Så det gælder fliser. Hvis man kører det igennem betonknuser, så for man for skarpe sten til knust beton mener jeg 

Ah lidt forkert der, de kan sagtens smadre det ned i pulverform. Men sorteringskravet er primært pga glaseringen men også til dels selve keramikken der indeholder ofte metalliske grundstoffer som er giftige når de bliver knust og kan udvaskes.

Info fra miljøstyrelsen er her.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er åbenbart forskellig praksis i forskellige kommuner. På Fredensborg/Hørsholms genbrugsstationer samles alle glaserede materialer i samme container uanset art 

En anden container samles betonbrokker, havefliser og andet betonaffald. Betonbrokkerne indeholder ofte små rester af flamingo og mineraluld som accepteres af personalet.
Søren O skrev den 15-07-2025 22:59:37

Tror det har noget med alderen på fliserne st gøre. Er fliserne mindre end ca, 15 år, indeholder de ikke bly. Men som Elmand skriver er det en rigtig god ide at undersøge det.

Langt det meste glasering på porcelæns - herudner porcelænsfliser indehodelr stadig tungmetaller (primært bly og admium) Også i tallernener mm. Desværre er de rkun få producenter der vølger tungmetalfrie glasurer. Da de er ret svære at arbejde med.

@OP

Husk miljøscreening og sanering (primært asbest) inden nedbrydning af den størrelse hvis boligen er fra før forbuddene.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis