Slibe nørd her!
De første 2 du viser er kun til vedligehold af allerede "skarpe" knive.
Og bruges feks. på slagterier løbende under arbejdet i løbet af dagen. Samme effekt som alm. strygestål.
Den tredje model er en dødsynd!
Kort Video ---
Lang videoJeg har repareret mange knive som var ubrugelig pga. netop dette problem og de giver heller ikke gode resultater.
Der findes ikke nogen metode som giver gode resultater uden at man sætter sig ind i sagen.
Hertil anbefaler de fleste en simpel slibesten, som kan give fantastiske resultater med lidt øvelse.
Herudover findes der alverdens forskellige "fixed angle" slibe systemer som hjælper rigtigt meget på vej til utroligt fine resultater. Som feks.
Lansky,
work sharp eller lignende.
Du siger godt nok at strygestål i forvejen ikke fungere, og almindelige strygestål er også mest til simpelt vedligehold. Men der findes også keramisk eller diamant belagte strygestål, som er relativt nemme at bruge i forhold til andre metoder som slibe sten osv. Og disse fjerner væsentligt mere materiale og kan altså godt slibe mere en simpelt vedligehold.
Men vigtigst af alt, er nok at passe på sine knive når de først er skarpe. Det er kun 1 enkelt gang man skal kaste kniven i håndvasken, skære i en knogle, hakke voldsomt i skærebrættet eller bruge knivens æg til at skrabe skærebrættet, og så er kniven allerede på vej til at være godt sløv. Og ligger knivene bare i skuffen sammen med alle andre køkken redskaber og skramler rundt, så kan man ligeså godt give op på forhånd. De skal i knivblok, kniv magnet eller ligge for sig selv i skuffen.
Jeg startede selv med en billig slibesten fra jem og fix, senere hen et simpelt lansky sæt, og nu har jeg 2 Tormek T8 maskiner, da jeg sliber knive og værktøj i hobbyvirksomhed.