Vedligehold skarphed af knive

Det er sandsynligvis lige i overkanten, at håbe nogen herinde har prøvet/testet flere forskellige redskaber til at skærpe køkkenknive. Men jeg prøver nu alligevel lige lykken af:

Jeg kiggede lidt på de forskellige muligheder på nettet, og fandt fx de tre viste. De er alle overkommelige i pris, og ser ud til at være nogenlunde håndterbare, også for en (min kone) der absolut ikke kan finde ud af at bruge et alm strygestål.

Er de mon pengene værd, holder de bare lidt længere end til skærpning af tre knive og passer det, de kan anvendes til alle typer (bølgede og lige) knive?

Jeg kan alt - når det lykkes.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har denne her, den virker men gør ikke et helt fantastisk stykke arbejde, for en der går op i knivslibning er det ikke vejen frem.

Så skal man nok over i noget lignende dette her ​​LINK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-07-2025 17:33:01

Så skal man nok over i noget lignende dette her LINK

- og det kommer helt sikkert ikke til at ske. Det skal være noget der lige ligger ned i skuffen (eller kan sættes op på væggen) klar til brug uden at skulle læse en manual hver gang

Jeg har brugt nedenstående fra IKEA, men resultatet var ikke tilfredsstillende. I desperation dyppede jeg den i vand og så var effekten som banditten kom på steroider.  

Mine køkkenknive nu så skarpe som et samuraisværd. Jeg kan nu skære tomater i papirtynde skiver med den ene hånd på ryggen. 

Rantzau skrev den 15-07-2025 17:38:29

Jeg har brugt nedenstående fra IKEA, men resultatet var ikke tilfredsstillende. I desperation dyppede jeg den i vand og så var effekten som på steroider.  

Mine køkkenknive nu så skarpe som et samuraisværd. Jeg kan nu skære tomater i papirtynde skiver med den ene hånd på ryggen. 

Jeg tror faktisk der ligger et eksemplar af den i en eller anden skuffe. Hvis, så må jeg lige prøve det med vand. Tror min har/havde to slidser, grov og fin

Slibe nørd her!

De første 2 du viser er kun til vedligehold af allerede "skarpe" knive. 
Og bruges feks. på slagterier løbende under arbejdet i løbet af dagen. Samme effekt som alm. strygestål.

Den tredje model er en dødsynd! 
Kort Video --- Lang video

Jeg har repareret mange knive som var ubrugelig pga. netop dette problem og de giver heller ikke gode resultater.

Der findes ikke nogen metode som giver gode resultater uden at man sætter sig ind i sagen. 

Hertil anbefaler de fleste en simpel slibesten, som kan give fantastiske resultater med lidt øvelse.
Herudover findes der alverdens forskellige "fixed angle" slibe systemer som hjælper rigtigt meget på vej til utroligt fine resultater. Som feks. Lanskywork sharp eller lignende.

Du siger godt nok at strygestål i forvejen ikke fungere, og almindelige strygestål er også mest til simpelt vedligehold. Men der findes også keramisk eller diamant belagte strygestål, som er relativt nemme at bruge i forhold til andre metoder som slibe sten osv. Og disse fjerner væsentligt mere materiale og kan altså godt slibe mere en simpelt vedligehold. 

Men vigtigst af alt, er nok at passe på sine knive når de først er skarpe. Det er kun 1 enkelt gang man skal kaste kniven i håndvasken, skære i en knogle, hakke voldsomt i skærebrættet eller bruge knivens æg til at skrabe skærebrættet, og så er kniven allerede på vej til at være godt sløv. Og ligger knivene bare i skuffen sammen med alle andre køkken redskaber og skramler rundt, så kan man ligeså godt give op på forhånd. De skal i knivblok, kniv magnet eller ligge for sig selv i skuffen. 

Jeg startede selv med en billig slibesten fra jem og fix, senere hen et simpelt lansky sæt, og nu har jeg 2 Tormek T8 maskiner, da jeg sliber knive og værktøj i hobbyvirksomhed.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ildstaal skrev den 15-07-2025 22:31:00

Slibe nørd her!

De første 2 du viser er kun til vedligehold af allerede "skarpe" knive.
Og bruges feks. på slagterier løbende under arbejdet i løbet af dagen. Samme effekt som alm. strygestål.

Det er også dem jeg selv er mest hook på. 

Tak for øvrige guldkorn. Til (mit) køkkenet bliver det garanteret ikke til noget kompliceret slibeudstyr. Det er sjældent det der er behov for når man lige står mit i skære - snitte - hakkeriet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis