El-vandvarmer til udendørsbruser

Vi har i nogle år haft en sol-opvarmet bruser i haven og været meget glade for den. Men, nu hvor jeg er igang med at bygge ny terrasse og vil lave en "bruse" kabine, da ungerne også er begyndt at bruge den, så nu tænker jeg lidt videre og kigger på Instant-varme-systemer - som også virker.
Vil lave en kabine i stil med vedhæftet billede

Har kigget på en masse forskellige varme løsninger til f.eks. camping folket, men der er det typisk en pumpe, der suger vand op fra en beholder og opvarmer det via batteri. Kan egenlig godt lide denne løsning. Men jeg vil bruge direkte vandtilslutning.

Der er også nogle fine simple modeller, der ligner en blandingsbatteri, men de kan vist ikke varme nok til at blive "vasket/ skyllet"

En model jeg godt kan lide pga. størrelsen er en som denne (har fundet en del i samme stil).
https://cdon.dk/produkt/elektrisk-vandvarmer-6500w-hurtig-opvarmning-moderne-design-sort-b787d1e84c4f5b22/?srsltid=AfmBOop980vQfjL97byCasqSil3hCmXMGGQ7_LJ15_DHlnoha19OKUwpEKw

Eller denne
https://www.alibaba.com/product-detail/Best-Factory-Wholesales-Good-Price-Shower_1601062350254.html

Tanken var at den skulle være ude i "sommersæsonen" og så tager jeg den ned om vinteren. Så derfor skal det også være en let afmonterbar løsning.

Men som altid med sådanne ting.. Virker de eller er det bare "kinesisk" og hvad med stråletrykket - der står f.eks. 0.20.6mpa. Men hvor meget er det for en alm. dansker. er det kun lige nok til at kunne få vand på hænderne eller kan det godt vaske håret ?

Så kom endelig med gode bud og evt. løsninger I selv har, så jeg kan blive inspireret.

På forhånd tak.
Vi har i nogle år haft en sol-opvarmet bruser i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 15-07-2025 14:11:49

Du er nødt til at ofre noget mere  og gå efter en 400 v gennemstrømsveksler f.eks. denne Vandvarmer

Ok, så er vi over i kraft udtag der skal trækkes til der hvor vi har vores bruser idag.. Samt at den er lidt størrere end jeg havde håbet på.. 

Men deljigt at få input til det. Det er netop derfor jegt spørger rundt.
mfrost skrev den 15-07-2025 14:11:01

Som jeg læser det kan den blande 0,8 l i minuttet !!!!! Det er ikke nok til en bruser 

Ved du hvad man ca. skal gå efter af gennemløb pr. minut, så kan jeg lede efter noget, som passer med alle de gode informationer jeg får. Hvis jeg skal over i anden varmt vand løsning end solen.

DaPrince skrev den 15-07-2025 16:43:06

Som jeg læser det kan den blande 0,8 l i minuttet !!!!! Det er ikke nok til en bruser 

Ved du hvad man ca. skal gå efter af gennemløb pr. minut, så jeg har noget at gå efter. Hvis jeg skal over i anden varmt vand løsning end solen.

Gå ud og tag et brusebad der er som du ønsker. Lad vandet løbe, og stil så en spand under i 1 eller 2 minutter. Så ved du ved du hvor mange liter der er brug for. 

Hvis du bader ved ca 35 gr, og det kolde vand er 10 gr skal du bruge 1/3 koldt vand og 2/3 varmt vand. Meget rundt regnet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 15-07-2025 16:58:14

DaPrince skrev den 15-07-2025 16:43:06

Ved du hvad man ca. skal gå efter af gennemløb pr. minut, så jeg har noget at gå efter. Hvis jeg skal over i anden varmt vand løsning end solen.

Gå ud og tag et brusebad der er som du ønsker. Lad vandet løbe, og stil så en spand under i 1 eller 2 minutter. Så ved du ved du hvor mange liter der er brug for. 

Hvis du bader ved ca 35 gr, og det kolde vand er 10 gr skal du bruge 1/3 koldt vand og 2/3 varmt vand. Meget rundt regnet.

Fantastisk. ​en rigtig god brugbar forklaring.

Hvis det kolde vand er 10 grader og man ønsker 35 grader, skal vandet altså opvarmes med 25 grader.
Nedenstående liste hvor mange liter brusevand man får pr kW varmelegeme.

1 kW0,6 l/m
2 kW1,1 l/m
3 kW1,7 l/m
4 kW2,3 l/m
5 kW2,9 l/m
6 kW3,4 l/m
7 kW
4,0 l/m
8 kW
4,6 l/m
9 kW
5,2 l/m
10 kW
5,7 l/m
11 kW
6,3 l/m
12 kW
6,9 l/m
13 kW
7,5 l/m
14 kW
8,0 l/m
15 kW
8,6 l/m
16 kW
9,2 l/m

En sparebruser bruger 7-10 liter/minut.

Du bør finde en anden løsning. ​Hvis det solopvarmede har være godt not, ville jeg blot udbygge det. 

Annonce
GodeVen skrev den 15-07-2025 21:17:59

Hvis det kolde vand er 10 grader og man ønsker 35 grader, skal vandet altså opvarmes med 25 grader.
Nedenstående liste hvor mange liter brusevand man får pr kW varmelegeme.

1 kW0,6 l/m
2 kW1,1 l/m
3 kW1,7 l/m
4 kW2,3 l/m
5 kW2,9 l/m
6 kW3,4 l/m
7 kW
4,0 l/m
8 kW
4,6 l/m
9 kW
5,2 l/m
10 kW
5,7 l/m
11 kW
6,3 l/m
12 kW
6,9 l/m
13 kW
7,5 l/m
14 kW
8,0 l/m
15 kW
8,6 l/m
16 kW
9,2 l/m

En sparebruser bruger 7-10 liter/minut.

Du bør finde en anden løsning. Hvis det solopvarmede har være godt not, ville jeg blot udbygge det.

Rigtig fint skema. Giver et godt overblik og tror du har ret. Den solopvarmede bruser bliver nok løsningen. Blot med en større kapacitet, kan se Jem & Fix har en på 35 liter. Vil lige tage forbi og se den an. 

Tusind tak til jer alle sammen for de gode input. Der var bestemt en del jeg ikke har haft med i overvejelserne om varmt vand. 
Bruger man samme metode til at beregne behov for nedsivning? Altså l/m x minut bad?

For nok skal det i kloaken, men tror ikke ret mange enten gør det, eller måske køber noget helt andet sæbe. ​
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også