Hjælp til rensning af træbord

Hej med jer gør-det-selv-konger.

Jeg har dette fine lille træbord jeg har haft igennem mange år, men ikke har behandlet særligt godt. Nu vil jeg gerne give det en kærlig hånd og forhåbentligt shine det lidt op..

Tror pletterne er en blanding af fedt, skidt og andre gode sager og ved også at der er bærsaft i blandingen..

Træet virker også meget tørt og der er små sprækker, så noget olie ville nok også være godt efter en “rensning” af en art.

Er der nogen der har gode råd til hvordan man kan rense/slibe det op og hvilke produkter jeg skal anvende…?

På forhånd tak..🙏
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit bord har ganske rigtigt levet et kummerligt liv som du nævner, men der er gode chancer for at få et hæderligt resultat. 

1: Først sliber du overfladen så mest muligt af misfarvningen er fjernet. Brug en eksenter sliber og max. korn 80 da bordpladen er ret tynd.

2: Derefter afrenses med brun sæbe ad flere omgange med minimum vand. Når jeg nævner minimum vand, skal det tages bogstaveligt. Det forklarer jeg gerne separat. (Glem alt om grundrens. Det er et skodprodukt uanset hvad andre påstår). Processen med brun sæbe han være udfordrende, så du spørger bare undervejs.  

3: Upload billeder - hellere for mange end for få, så vi efterfølgende bedst muligt kan guide dig frelst i mål. Det er vigtigt at vi visuelt kan følge udviklingen. 
Det ligner et finerbord, er det tilfældet skal du være yderst forsigtig med at slibe, man kan hurtig slibe igennem fineren, især hvis det har været slebent før..

Det ligner der er en kantliste rundt, hvilket der ofte er på finerede plader.

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns: Du kan have ret, men min vurdering er at pladen er limede brædder. Det begrunder jeg med at denne type bord sjældent var forsynet med en finerplade. Skaderne på det viste bord varierer kraftigt fra hvad jeg har oplevet med finer. 

For at fastslå hvad er er korrekt kræves enten bordet "ses med fingerne" eller nærbilleder.  
Jeg er også ret overbevist om, at det er fineret, idet jeg på billedet, hvor man ser bordpladen på langs (billede 2), ret tydeligt kan se, at der er gentaget mønster i åretegningen, således at man kan se, at det er spejlvendt ved samlingerne, som man normalt gjorde, når man finerede. Mønsteret er altså ens på begge sider af samlingen, men spejlvendt.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis