Udhuk til vindueskarm

Jeg er ved at skifte en gammel træ-laminat vindueskarm (fugtskadet) på et værelse ud med en granit. Den gamle var 3 cm. tyk og havde indhak, så det der gik ind i væggen var mindre end den synlige del. Granitpladen er 2 cm. tyk, og jeg tænkte, at jeg for nemhed (og pris) gerne bare ville have den helt firkantet.

Nu har jeg været ved at udvide rillen i væggen, så der er plads til den, men støder på armeringsjern. Og da jeg samtidig er meget tæt på en samling i gasbetonen bliver jeg nervøs for om det hele revner, hvis jeg skærer den...

Vil det hjælpe, hvis jeg indmurede et stykke u-jern som dette i hjørnet af rillen? Da granitpladen kun er 2 cm. kan den sagtens være i u-et, og det ville vel afstive det lidt?
https://kompositterrasse.dk/produkt/galvaniseret-u-profil-30x30x30x2

Er der nogen problemer med at indmure et stykke galvaniseret jern i muren?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke nemmer at tage en vinkelsliber med diamantskive og skære det stykke af der forhindre den i at gå forbi armeringsjernet og så efterfølgende stoppe noget mørtel ind i rillen, der hvor der er luft?
perhans skrev den 14-07-2025 12:29:01

Var det ikke nemmer at tage en vinkelsliber med diamantskive og skære det stykke af der forhindre den i at gå forbi armeringsjernet og så efterfølgende stoppe noget mørtel ind i rillen, der hvor der er luft?

Måske... Men det er 2 karme, så 4 riller og de har alle forskellige dybder og forskellig placering af armering, så det bliver lidt bøvlet alligevel...

Og nu jeg alligevel er i gang ville jeg allerhelst bare, at det var lige til at gå til og ligegyldigt hvornår jeg ville skifte igen eller lignende, så er hullerne bare til at hive ind og ud af... Løst én gang for alle... (selv om jeg nok aldrig kommer til at ændre dem igen mens jeg bor her, men det er nok mit OCD :-P)
Så du vil hellere bruge ½ dag på at mure forstærkninger ind, end 5 minutter på at skære vinduespladen til?

Lad være med at skære mere i den strimmel gasbeton, ellers er der stor risiko for den øverste del falder af.

Selvbygger med stort S. 
Armeringsjern i gasbeton vægelementer, har ikke den store styrkemæssige betydning, det er der mest for at elementerne ikke skal revne under transporten. Typisk sidder der 2 stk ca 5mm jern lodret i et 50-60 cm element..

Det var hvad jeg fik oplyst, da jeg lavede indermure i en tilbygning i gasbeton elementer..

Vi prøver igen, i morgen --
Det du har gang i er netop den sværeste måde hvis det senere skal skiftes. Når der er fuget osv. så er det stort set umulig at hive bundstykket ud. 
Laver man hak, so netop passer imod muren så hænger det ikke sammen. 
Og det har ingen betydning om du har besøg af OCD på øverste dæk eller ej 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis