Vægthængt Toilet / Pex / Tomrør

Hej, 
Jeg er i gang med at udskifte et stående toilet hvor vandet kom ud nede ved vægen, til et væghængt toilet hvor hvor jeg laver en kasse uden om Geberitten. 

Jeg har kunnet trækket et nyt og længere Pexrør (så jeg slipper for samlinger) i det eksiterende tomrør, mit spørgsmål går på om det et ok rent lovmæssigt? eller om tomrørert skal hel op og sættes fast på Geberitten? 
(Da jeg ikke har planer om at lave en "lem" så kan man i princippet ikke udskifte pexrøreret på sigt hvis man trækker det ud, da tomrøret ikke går hele vejen)

Alternativt skal jeg rille op ovre fra håndvasken og trække ny Pex og tomrør fra det kolde vand der, så jeg kan få tomrør til at sidde på der? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor forlænger du ikke bare tomrøret?

Selvbygger med stort S. 
må man det? altså med en "skjult" samling på et tomrør? 
Tomrøret fører jo ikke vand. Vandet kommer i PEX røret, der ikke må være samlinger på.

fase
Nej nej, enig. Jeg kan bare ikke finde ud af om det i så fald må have skjulte samlinger?
Ja tomrøret må have skjulte samlinger. Det er PEX røret, der ikke må have skjulte samlinger. Det skal kunne skiftes uden at beskadige bygningsdele. Det er derfor, det trækkes i et tomrør.

fase
Annonce
Du behøver heller ikke at føre røret over i venstre side. Jeg mener der er valgfri adgang. højre midten eller venstre.
Du skal lave det sådan at tomrøret sidder godt sammen med det gamle stykke, så det ikke smutter fra hinanden hvis man skulle trække ny pex rør i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
På mit Geberit sidder tilslutningen i højre side set forfra.

fase
Jeg har monteret flere geberit cisterner, og de havde mulighed for at vælge i begge sider og top. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis