råd mod mos i græsplæne

Hej

Har I nogle andre gode råd mod mos i en græsplæne end de som søgefunktionen giver (jernvitrinol, gødning+kalk)? Hjælper mekanisk fjernelse godt nu inden græsset rigtig begynder at vokse?

mvh Anders
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du sørger for rigtig mængde gødning vil græsset hurtigt overhale mosset, men en plæneluftning er altid en rigtig god ide og så er mos da smukt....

Sniffer  
Har hørt om nogen der smider fuglefrø på græsplænen, og derved får fuglene til at "prikke huller" i græsplænen, som skulle være med til at fjerne mos'en.
Min nabo har dog prøvet det, uden at det hjalp, så det var måske bare en af de dumme råd.
Men man ved aldrig.

Mvh.

christian_s

Nyd livet.......lev i nuet.
1-2 kasser øl, 3-4 kammersjukker og en god plæne lufter, det er den perfekte op skrift, bruger den selv, vi afslutter altid med at starte grill året bagefter.

MVH
Claus

Med venlig hilsen
Thomas
Der findes vel to typer mekaniske motoriserede maskiner der virker på mos...
Den ene er en mosrive der med tyndefjedrende tænder river mosset op så du kan fjerne det med en alm rive og trillebør, der bliver ret store mængder !!
Og så en vertikal skærer der lufter selve plænebunden men samtidig vil rive mosset op.

En motoriseret mosrive ( 230V drift ) kan købes rimeligt billigt 500 - 1000 kr, jeg kender kun Ginge modellen ( har tegnet plast delene og de tilhørende sprøjtestøbeværktøjer til delene !! ) Den kan rive mosset op men laver ikke bedringer på selve jordbunden.

Men en vertikal skærer er en lidt mere voldsom ting der normalt lejes ( jeg har kun brugt en, en eneste gang. ) Den hjælper en hel del på selve jorden.

MVH Njord
Hvis man nu har græsplæne på et overkommeligt areal (100-200 kvm) er der så ikke nogen manuel metode der virker??

Hvad er det helt præcist der sker ved luftningen?? Bliver der lavet små huller i jorden, eller hvad...?
Men en plæne i den størrelse kan du klare opgaven med en rive med skarpe tænder, den nærmest flåer mosset op, og er ganske effektiv.
Det er et redskab du finder i de fleste byggemarkeder og have centre.

MVH Njord
Citat fra AndersKruse

Hej

Har I nogle andre gode råd mod mos i en græsplæne end de som søgefunktionen giver (jernvitrinol, gødning+kalk)? Hjælper mekanisk fjernelse godt nu inden græsset rigtig begynder at vokse?

mvh Anders

Da vi flyttede ind her, var der en del mos i græsset. Men det har vi faktisk ikke længere.

Jeg går udfra, at følgende har gjort forskellen:

1) Vi fældede tre gamle, udtjente æbletræer, som tog lyset både fra græs og stue.

2) En bioklipper har leveret gødningen til græsset lige siden.

Jeg ville muligvis have færre Bellis og Kløver, hvis jeg gav anden gødning+kalk. Men mos har jeg ikke længere, selvom der stadig er et enkelt træ i plænen og nogle tæt på.
biggrin Hej

hvis du har en rotorplæneklipper, kan du i et byggemarked for højst 50,- kr. købe en kniv til at sætte på din klipper. Så skal du se mosset blive revet op. :o


Giv derefter plænen en god gang gødning, så før du en plæne naboen er misundelig på.

Ps. skal slåes lidt oftere med al den gødning



Hilsen

bomik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis