Ophæng rionet på mur - hvordan?

Jeg planlægger at hænge et 2,5x1,5m rionet op ad min hurmur for at have diverse planter til at vokse op ad det.

Hvordan hænger jeg det bedst på?

Det er en murstensmur.

Jeg har tænkt på at forbore i furerne og sætte ravpluks i og så skrue nogle kroge eller øskener i (øskener som jeg har skåret halvdelen af øjet af med vinkelsliber)

Er der bedre måder at gøre det på?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan du sagtens , eller brug nogle små rørholdere , det skal helst holdes noget fra væggen , da planterne kan ødelægge muren
bredker skrev den 13-07-2025 17:16:13

kan du sagtens , eller brug nogle små rørholdere , det skal helst holdes noget fra væggen , da planterne kan ødelægge muren

rørholdere?

Søg på panofix
johnm skrev den 13-07-2025 20:03:00

Søg på panofix

Flere hundrede kr for 6 stk 😳

Annonce
Kan godt se de er lidt pebrede de der panofix beslag. Virker elelrs ret smarte

Jeg har set det gjort hvor rionettet er monteret på lægter med de der mågebeslsag tror jeg de hedder, lægterneer fastholdt på muren. Så er der afstand mellem nettet og muren. Man kan så se lægterne og vurdere om man syens det er bedre end at betale for de dyrere beslag.

Om det er den bedste måde at gøre det på ved jeg ikke. Blot noget jeg har set med et flere meter lagt stykke på en mur til en klematis i nabolaget.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
bredker skrev den 13-07-2025 19:41:44

LennartBertelsen skrev den 13-07-2025 17:49:47

rørholdere?

kunne feks være lignende denne , fås også i små str , og så en pinboldt i passende længde

https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-rorholder-fischer-frsn-triple-rorbojle-o-21-23mm-018815021

Hvad er en pinbolt og hvor køber jeg den? Har ikke kunnet finde den. 

Hvor langt væk fra muren bør jeg montere?
LennartBertelsen skrev den 14-07-2025 15:53:57

bredker skrev den 13-07-2025 19:41:44

LennartBertelsen skrev den 13-07-2025 17:49:47

rørholdere?

kunne feks være lignende denne , fås også i små str , og så en pinboldt i passende længde

https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-rorholder-fischer-frsn-triple-rorbojle-o-21-23mm-018815021

Hvad er en pinbolt og hvor køber jeg den? Har ikke kunnet finde den. 

Hvor langt væk fra muren bør jeg montere?

de fås i de fleste byggemarkeder , fås både med maskingevind og alm skruegevind i den ene ende som denne og fors længder

https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-rorholder-pindbolt-120mm-x-m8-018513120
mindst 5 cm fra , helst 10 , så der er lidt luft mellem mur og planter

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis