Morsø - Ovnsværte

Jeg har fået en gammel Morsø brændeovn 7b fra ca. 1960 (tror jeg). Jeg har ikke kunne finde modellen på Morsøs hjemme. Hvis der en nogen der har nogle tegninger eller ved hvornår ovnen blev produceret, så kunne det være sjovt at vide.

Jeg skriver dog fordi, at jeg har givet ovnen ovnsværte, som ikke helt vil “tørre”. Ovnsværten er fra biltema og indeholder lindolie. Efter 3-4 måneder smitter ovnsværten stadigvæk af. Har jeg smurt for meget på? Hvordan får man ovnsværte til at holde op men at smitte af?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overskydende ovnsværte skal gnides af, ellers smitter det af til evig tid. Avispapir er velegnet. Hidtil har du gjort det rigtige. Du mangler bare det sidste finish.  

Det færdige resultat bliver skiffergråt - præcis som på dit billede.

Det har jeg altid brugt på vores brændekomfur. Det stinker ad helvede til første gang der tændes op efter en gang ovnsværte, men lugten er kun kortvarig.
Har været lidt igang med aviserne. Ingen mirakelkur, men det har hjulpet
Fortsæt med avispapir. Første gang du tager ovnen i brug forsvinder det sidste der smitter af. Fortsætter ovnen med at stinke efter første optænding, har du ikke været omhyggelig nok med avispapiret.

... for resten. Brug engangshandsker. Ovnsværte sviner helt utroligt. Det tager en krig at rense hænderne.
Så er den gamle brændeovn blevet præsentabel igen.

Jeg besluttede at give delene en tur med ukrudtsbrænderen for at efterligne optænding i brændeovnen hvorefter de blev pudset af med lidt køkkenrulle.

Nu smitter den kun meget lidt af, som jeg sagtens kan leve med.
Smart fundet på med ukrudtsbrænderen.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis