Sløjfe lamper i LED armatur

Hej Alle
Jeg har købt et sommerhus hvor der i køkkenet er 2 bordplader. Over det ene hænger der to lamper og det andet er der en emhætte og to gamle lysstofrør armaturer.

Det hele er koblet på samme udtag ved at de to lamper er samlet og ført videre som en der går i det første armatur her samlet i en muffe og sløjfet videre i det næste armatur og slutteligt ind i udtagets N og M1 i samme udtag er emhætten i N og M2

Begge lysstofrør har givet op og jeg vil erstatte dem med et enkelt LED armatur. Kan jeg sløjfe de to lamper gennem dette? Lidt usikker på om der er plads eller evt bruge en samlemuffe? Eller er det bedre at købe en 2-1 samledåse og kører videre til udtaget derfra? 3 separate ledning i samme udtag synes jeg er lidt trangt men måske også en mulighed hvis det er lovligt?

Håber der giver mening uden billeder 🙂

Mvh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at sætte LED rør i armaturerne? LED rørene kan umiddelbart erstatte lysstofrørene. Om der er plads til at sløjfe i et nyt armatur er svært at svare på uden at kende armaturet. Er bordpladerne i forlængelse af hinanden eller på hver side af køkkenet?

fase
Hvis det er LKs udtag er det lavet til og må bruge max to tilslutninger så vidt jeg kan huske.

En lampeledning til det nye LED armatur, og én lampledning fra udtag til en forgreningsdåse og videre herfra til de to andre lampe.

Hvis ikke lamperne er lave til videresløjfing må du ikke. Er det lavet til det skal en aut. el-installetør lave videresløjfningen hvis det skal følge de nuværende regler.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har prøvet med led rør men det virker ikke rigtig (både med og uden glimtænder) bordpladerne er overfor hinanden og jeg ville gerne beholde det nuværende opsætning.
Jeg tænkte at den nemme løsning var at samle lampen og armaturet i en lille dåse som denne

https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/lampeudtag/samledase-1-2-2000051945

Så jeg kun havde 2 ledninger der skulle i udtaget (emhætte og lamper/led armatur.
Wulff79 skrev den 11-07-2025 16:56:48

Jeg har prøvet med led rør men det virker ikke rigtig (både med og uden glimtænder) bordpladerne er overfor hinanden og jeg ville gerne beholde det nuværende opsætning.
Jeg tænkte at den nemme løsning var at samle lampen og armaturet i en lille dåse som denne

https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/lampeudtag/samledase-1-2-2000051945

Så jeg kun havde 2 ledninger der skulle i udtaget (emhætte og lamper/led armatur.

Ja det er en løsning. Den viste typisk forgreningdåse ka også fås i forskellige netbutikker. Men den samler kun 2 - så du skal stadig have to ledninger ind i lampeudtaget så du i alt kan trække de 3 lamper

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Du skriver, at det ikke virker med LED rør både med og uden glimtænder. Nogle LED rør skal vende bestemt i armaturet for at virke. Har du prøvet at endevende røret. Du kan udmærket bruge den viste dåse, men få nu ikke ledningstrækket til at ligne et spindelvæv. Med det mener jeg, at du skalprøve at følge væggene og ikke bare trække skråt over loftet. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis