fælles adgangsvej eller intern trappe

Hej alle

prøver også i denne forumgruppe. 
jeg har overtaget andelsljeligheden oven over mig og skal sammenlægge vertikalt via en trappe. Det er 3 og 4 sal. jeg har en overbo også i 5 sal. KBH kommune. Begge lejlighedsdøre beholdes som er i samme opgang.

Hvem ved om trappen skal klasificeres som en intern trappe eller fælles adgangsvej ?
Grunden til at jeg spørger er om jeg kan nøjes med en trappe som IKKE er 1 m bred som er krav til sidstnævnte. Ingen krav til intern trappe så jeg kan undgå en statiker og kun nøjes med brandgodkendelse.
jeg har betonbjælker tværs igennem lejlighedsplanet. cirka. 60-80 cm imellem dem. Min ide er at lave hullet der så konstruktionen ikke ændres.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en fælles adgangsvej når det er mellem etager i boligen.
Selvom de rikke er decideret krav  - udover at den selvfølgelig være sikker at benytte - og her kan en en tømrer elelr lignedne professionel vurdere det. EN 8 cm bred trappe der er konstureret ordentlig mht belastning mm er fint som entern trappe
Du kan du skel til kravene for trapper ved fælles adgangsveje - de er jo også lavet med en hvis komfort og reel anvendelse for øje.
https://www.bolius.dk/indvendige-trapper-faa-overblik-over-typer-materialer-og-regler-18851

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 11-07-2025 16:44:42

Selvom de rikke er decideret krav  - udover at den selvfølgelig være sikker at benytte - og her kan en en tømrer elelr lignedne professionel vurdere det. EN 8 cm bred trappe der er konstureret ordentlig mht belastning mm er fint som entern trappe
Du kan du skel til kravene for trapper ved fælles adgangsveje - de er jo også lavet med en hvis komfort og reel anvendelse for øje.
https://www.bolius.dk/indvendige-trapper-faa-overblik-over-typer-materialer-og-regler-18851

Hvad med brandgodkendelse? Jeg har jo 2 lejlighedsdøre. Kan man også spare den væk ved blot at få et notat fra en brandrådgiver? 
Altså hvis ombygningen kræver byggetilladelse hvilket sådan en sammenlægning af andelsboliger altid gør så vidt jeg kan huske så skal du jo overholde nuværende krav.

Der er ikke nogen der kommer og inspicerer og godkender ombygningen mht brandkrav.

Men du skal have tilstrækkelig dokumentation der viser at kravene fra BR18 overholdes. En brandrådgiver kan helt sikkert vejlede i hvilket dokumentaion, lige præcis din ombygning (tænker der er anden end kun trappend er ombygges ved sammenlægningen) vil kræve.

Afhængig af hvor grundig din foreningen er og om de anvedner standardvedtægterne fra andelsforeningernes organisation så vil du måske skulle have tilladelse fra dem først inden du igangsætter miljøsanering/renovering/ombygning.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 11-07-2025 17:33:32

Altså hvis ombygningen kræver byggetilladelse hvilket sådan en sammenlægning af andelsboliger altid gør så vidt jeg kan huske så skal du jo overholde nuværende krav.

Der er ikke nogen der kommer og inspicerer og godkender ombygningen mht brandkrav.

Men du skal have tilstrækkelig dokumentation der viser at kravene fra BR18 overholdes. En brandrådgiver kan helt sikkert vejlede i hvilket dokumentaion, lige præcis din ombygning (tænker der er anden end kun trappend er ombygges ved sammenlægningen) vil kræve.

Afhængig af hvor grundig din foreningen er og om de anvedner standardvedtægterne fra andelsforeningernes organisation så vil du måske skulle have tilladelse fra dem først inden du igangsætter miljøsanering/renovering/ombygning.

Ja. Jeg har fået godkendelse fra foreningen.

Tænker du at mit argument for at det er en indvendig trappe og ikke fælles adgangsvej vil gælde for kommunen? Det er dem jeg skal kæmpe med.

Det er jo samme bolig i og med at det bliver samme adresse. Begge lejligheder befinder sig jo også i samme bygning.

Der er flere rådgivende ingeniører som har givet mig tilbud med certificeret statiker på som standard men der var en gut som sagde at det kan spares væk hvis der er tale om en indvendig trappe hvor trappehullet laves imellem betonbjælkerne som ikke ændrer konstruktionen. 

buller27 skrev den 11-07-2025 16:44:42

Angående trappens bredde, se vedlagte fra Bolius-artiklen du linkede til.

Måske forstod jeg bare ikke hvad du skrev?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Den hurtige hingst skrev den 11-07-2025 17:39:31

buller27 skrev den 11-07-2025 17:33:32

Ja. Jeg har fået godkendelse fra foreningen.

Tænker du at mit argument for at det er en indvendig trappe og ikke fælles adgangsvej vil gælde for kommunen? Det er dem jeg skal kæmpe med.

Det er jo samme bolig i og med at det bliver samme adresse. Begge lejligheder befinder sig jo også i samme bygning.

Der er flere rådgivende ingeniører som har givet mig tilbud med certificeret statiker på som standard men der var en gut som sagde at det kan spares væk hvis der er tale om en indvendig trappe hvor trappehullet laves imellem betonbjælkerne som ikke ændrer konstruktionen. 

Jeg kan ikke forestilel mig du får problemer med kommunen. Definitionen af trappe i fælles adgangsveje er relativt veldefineret i BR.

Mht selve trappen så skal være sikker at bruge. Så skruer du lidt træ sammen så er det jo ikke sikkert det kan holde den den belastning en trappen udsættes for - også selvom du ikke påvirker bygningens konstruktion. Finder du en færdiglavet trappe er det en anden sag - da fabrikanten har dokumentation.
Der skal stadig forelægge dokumentation på at trappen er sikker at bruge hvis du bygger den selv. Nogle kommuner er "skrappere" end andre. I KBH er det efter min erfaring ret skrappe pga den store ældre boligmasse, hvor der med tiden er fudnet mange gør-det-selv-Kjeld løsninger fra dengang hvor regler og råd fra fagfolk ikek var lettilgængelig på nettet.

Fra Bolius:
"Man kan anvende nedenstående punkter som en vejledning i, hvordan man konstruerer en god og funktionel trappe, og ikke opfatte dem som krav:"

Kravene er baseret på at det jo generelt anbefales at indvendige trapper overholder de samme minimumskrav som trapper i fælles adgangsveje.

Men altså kan du overholde de samme krav lige med undtagelse af at den bliver 80cm og ikke 1m bred er det jo også ret godt. Selv en 60cm stejl trappe ville være fint og bruges jo også til hemse - eksempelvis:
https://www.stigefabrikken.dk/trapper/pladsbesparende-trapper/minka-softline-ligelobstrappe-pladsbesparende

1) Du skal have en landmåler på, da du sammenlægger og udvider boligarealet. Landmåleren udføre ansøgningen om sammenlægning og arealoverførelse over for kommunen, tinglysningen og geodata. ( i tvivl ved andelsbolig, men skal undersøges)

2) Trappen er en fælles adgangsvej hvis den “forsyner” flere lejligheder. En intern trappe forsyner egen bolig.
Så det kommer helt an på brugen af trappen.

3) husk at sammenlægning der er over 130 kvadratmeter skal der søges dispensation for over for kommunen jf
 boligreguleringsloven. Kommunen kan nægte tilladelsen når det er over 130 kvadratmeter, hvad jeg husker tillader Københavns kommune et større antal kvadratmeter.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 13-07-2025 22:18:21

1) Du skal have en landmåler på, da du sammenlægger og udvider boligarealet. Landmåleren udføre ansøgningen om sammenlægning og arealoverførelse over for kommunen, tinglysningen og geodata. ( i tvivl ved andelsbolig, men skal undersøges)

2) Trappen er en fælles adgangsvej hvis den “forsyner” flere lejligheder. En intern trappe forsyner egen bolig.
Så det kommer helt an på brugen af trappen.

3) husk at sammenlægning der er over 130 kvadratmeter skal der søges dispensation for over for kommunen jf
 boligreguleringsloven. Kommunen kan nægte tilladelsen når det er over 130 kvadratmeter, hvad jeg husker tillader Københavns kommune et større antal kvadratmeter.

Davs. Første gang jeg hører om landmåler. Mener det er ingeniøren som samlet statik og branddokumentation.

Ift til punkt 2, det er min egen private trappe og i og med at lejlighederne sammenlægges tildeles det én adresse så jeg vil argumentere for at det er en intern trappe hvor krav om 1 m bredde IKKE gælder.

Ift punkt 3 er jeg heldig. Ligger på 120 m2.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis