Korrespondance i 2 kampe udtag

Hej,
Er der en kvik person der kan hjælpe mig med at forbinde 4 afbrydere ( 2 afbryder pr.  dåse)

Jeg har 2 lampe udtag i køkken alrum. Der er to stk 3.5 modul dåser i hver ende af rummet. Her skal der 2 afbrydere i toppen og et stk 1.5 stikkontakt i bunden.

Fra dåse køkken (øverste afbryder) er der trukket et 5 ledet kabel op i loftudtag og forbundet sort/brun til at spots. Afbryder 2 er der trukket et 5 ledet kabel ned i loftdåse alrum.

Fra dåse alrum (øverste afbryder) er der trukket et 5 ledet kabel op i loftudtag alrum og i afbryder 2 er der trukket et 5 ledet kabel op i loftudtag køkken.

I begge loftudtag er jord samlet, blå samlet, grå samlet og sort undtagen til de 2 steder hvor lys skal tændes.

Hvordan samler jeg det i dåserne korrekt og skal der ikke kun bruges O blå i bunden af dåser til stikkontakt?
Det ene loftudtag er blændet af da der er spots monteret og det anden skal der tilsluttes en lampe
 På forhånd tak ..
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver så er der tale om 2 korrespondance systemer.
Der skal så bruges korrespondance afbrydere øverst begge steder og så stikkontakt nederst.
Når de grå er samlede i loftsudtag i hvert sit system. så er det korrespondance ledning og sort er tændledning.
I hvert korrespondance system 
grå i >pil ind< i begge ender
sort i en af >pil ud< i begge ender 
1 brun sættes i den anden >pil ud< øverst den anden brune i faseklemme i stikkontakt.  Der laves et par stumper brun som forbindelse fra øverste til næste og til stikkontakt  
de blå skal kun i stikkontakt 
og jordleder skal kun i stikkontakt
I lampeudtag blå i nul sorte i M1. 
Men jeg synes at se 3 sorte i lampeudtag. Det svarer ikke til din beskrivelse, og det er kun de 2 sorte som hører til korrespondancen som skal samles. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange ​tak - det skal jeg igang med 👍

Der er en del ledninger samlet ​i muffer oppe i dåsen og det er 2 brune og 2 ​sorte du ser. Det er fordi det er 2 forskellige producenter af ​kabel der er brugt og den ene brune er noget mørkere end den anden

ev elmand skrev den 10-07-2025 12:06:24

Som du beskriver så er der tale om 2 korrespondance systemer.
Der skal så bruges korrespondance afbrydere øverst begge steder og så stikkontakt nederst.
Når de grå er samlede i loftsudtag i hvert sit system. så er det korrespondance ledning og sort er tændledning.
I hvert korrespondance system
grå i >pil ind< i begge ender
sort i en af >pil ud< i begge ender
1 brun sættes i den anden >pil ud< øverst den anden brune i faseklemme i stikkontakt.  Der laves et par stumper brun som forbindelse fra øverste til næste og til stikkontakt  
de blå skal kun i stikkontakt
og jordleder skal kun i stikkontakt
I lampeudtag blå i nul sorte i M1.
  1. Men jeg synes at se 3 sorte i lampeudtag. Det svarer ikke til din beskrivelse, og det er kun de 2 sorte som hører til korrespondancen som skal samles. 

en side bemærkning, det orange lampeudtag i loftet skal den ikke ligge tilkant med gipspladen, her mangler en afstand skive ?
Nu håber jeg det virker og her er et par billeder. ​Ser det ikke okay ud?😊

Der er gips, så det burde ikke være et krav da det ikke er brandbart.

Annonce
Haderslev1234 skrev den 10-07-2025 17:04:37

Der er gips, så det burde ikke være et krav da det ikke er brandbart.

Tak for svar, det er noteret.

Om det virker kan du selv afprøve. Sæt en lampe til og gå frem og tilbage for at se om det kan slukke og tænde hveranden gang, og om alle stikkontakter der omkring virker. 
For år tilbage var det ok med den afstand, men der er kommet lidt strengere regler. Jeg synes det er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Godmorgen,

Der er et eller andet der driller i min samlinger.

Jeg har samlet ledninger som du har beskrevet - og dog kan jeg have misforstået noget?

Øverste afbryder :
Grå ind / sort ud (øverste klemmer)
Brun i pil ned ( nederste klemme)

Nederste afbryder :
Grå ind / sort ud (øverste klemmer)
Brun i pil ned (nederste klemme)
Brun videre ned til stikkontakt

Mangler der ikke at blive forbundet en brun fase fra øverste afbryder til stikkontakt?

S. Fabrin skrev den 11-07-2025 07:44:07

Tak, men er det ligemeget hvordan de brune faser er samlet? ​Bare de er samlet?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også