Løst filt / bule i filt

Hej,

Jeg har sat filt op på nyspartlede vægge, men det er begyndt at løsne sig flere steder :(

Hvad kan det skyldes?
Kan det repareres?
Eller skal det rives ned og sættes op igen – hvis det altså kan lade sig gøre?

Mvh
Mikkel

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser jo lidt ujævnt ud, ud over at der er buler, så måske du skulle overveje at pille det ned igen og starte forfra. Men det kan godt lade sig gøre at reparere buler. Helt små buler kan du reparerer ved at tage en sprøjte med en kanyle på og så sprøjte lim ind i bulen, evt. flere steder og så trykke bulen flad. Når limen har blødgjort vævet kan det som regel godt lade sige gøre at få det pænt. Større buler repareres bedst ved at skære dem op med en skarp hobbykniv, enten ét enkelt snit eller i en stjerne. Så kan du forsigtigt påføre lim med en lille pensel og trykke filten på plads. Filten vil komme til at overlappe nogle steder, det er fint, men sørg for at der også er lim på der hvor det overlapper. Når limen er tør, sliber du forsigtigt med fint sandpapir f.eks. korn 240,der hvor filtern overlapper, så overgangene udlignes. Så er det klar til maling.
For lidt lim eller du har ikke givet væggen forankringsgrunder inden du gik i gang? Hvis man glemmer det sidste bliver vandet suget lynhurtigt ud af limen og så binder filten ikke ordentligt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svar, Perhans og BOFH.

Jeg har i dag forsøgt at reparere med en kanyle fyldt med lim og vil se, om det kan løse problemet. Desværre er der mange små, aflange buler / folder, så jeg er i tvivl, om det kan reddes.

Vi gjorde væggene grundigt rene, men brugte ikke forankringsgrunder. Vi brugte dog grunder på én væg i det første rum, og netop der opstod der buler – derfor tænkte vi, at problemet skyldtes noget andet. Måske var det alligevel en fejl ikke at bruge grunder på resten. De steder, hvor der er opstået buler, er nemlig steder, vi endnu ikke har malet med grunder. På de vægge, hvor vi kun ventede et par dage med at male – i stedet for over en uge – ser det stadig flot og glat ud uden buler. Så vi håber, at det ikke bare udskyder problemet.

Kan det være et problem, at filten har stået for længe, inden den blev malet?

Mvh Mikkel
Bulerne skyldes hverken lim eller underlag. Du har sjusket med udglatning af filten under opsætningen. Gør som Perhans foreslår: Skær et snit i bulen. Påføre mere lim og tryk vævet på plads.
Tak for svar Rantzau.

Jeg synes, vi har været meget grundige med at udglatte filten med tapetbørste. Jeg fik hjælp af en fra familien, som har gjort det en del gange før. Så kan det virkelig være det?

Og kan det ikke være et problem, at filten har stået for længe, inden den blev malet?
Annonce
Nu er jeg langtfra ekspert i opsætning af filt..
Og har været ude for lignende udfordringer, og er kommet frem til de skyldes for ujævnt påsmøringen af klæberen..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er flere rynker på billedet over boblen, så filten er ikke glattet ordentlig ud ved opsætning. Du bør i øvrigt bruge en plastspartel i stedet for en tapetbørste.

Med lidt held kan du få det til at se hædderligt ud ved at skære alle bobler og folder op og lime. Efterfølgende skal de kanter der nu kommer pga overlap slibes let med et stykke sandpapir.

Selvbygger med stort S. 
Jeg hælder til Superdiy's forklaring.

Inden du overvejer nyt væv, vil jeg anbefale du følger alle hans råd, men inden du sliber overgangene bør du vente til limen/klæberen er helt tør da væv let flosser. 
Tak for gode svar je_ns, Superdiy og Rantzau.

Jeg fulgte rådene på tråden her og satte det sidste filt op i dag - og jeg brugte forankringsgrunder inden. Der kom desværre en bule ét sted. Jeg tror muligvis det skyldes, at der var en smule for lidt lim der.

Jeg er gået i gang med at reparere bulerne og folderne og håber det lykkes!

Mvh Mikkel
God plan Mikkel. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også