Er el-tilslutning efter bogen?

Er ved at skifte træterrasse og opdager at varmepumpen er tilsluttet på flg møde

Udendørs Opus74 er brugt som kilde
Blødt kabel (ligner 1,5 kvadra) er ført , på jorden, under terrassen ca 6 meter til varmepumpen om hjørnet
Der er beskyttelsesleder i kilden, og der er nedsat separat jordspyd ved varmepumpen (jeg har ikke testet jordforbindelsen)

Er denne tilslutning efter bogen (min tanke går på det bløde kabel)?

Hvis ja, så lægger jeg en ny terrasse. Men hvis ikke, vil en acceptabel løsning være:
- udskift blød leder med installationskabel (evt i kabelrør på jorden, men stadig under terrasse dækket)
- opsæt ekstra Opus 74 bag ved varmepumpe
- selvfølgelig kabelskinne på opførte dele af kablet til Opus'erne
- forbind blødt kabel på samme måde i den nye opus 74

Venligst, Silas

Tilslutning ​ved kilden og kabelføringen på billeder - ​Kilden er ved skruetrækkeren

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bløde kabel må bruges som fast installation. Tværsnittet skal selvfølgelig være mindst 1,5 mm2. Det er ikke til at se om det viste på billedet er en stikkontakt eller en af bryder. Men der er ikke vist nogen tilslutning af fasen, som kunne tyde på at det er en afbryder, men så er den forbundet forkert på to måder, idet nul og jord er forbundet. Der er tilsluttet nul og jord, som kunne tyde på en stikkontakt. Der skal være en afbryder ved varmepumpen. Den ekstra jordforbindelse ser også mærkelig ud. Er det en blank tråd, der er brugt?
Kablet kan udmærket trækkes i et rør, og beskyttes af et rør eller en skinne over jorden.

fase
Tak Fabrin
Et par yderligere nærfotos er vedhæftet

Det er en afbryder med udtag og pumpen snupper fase fra abryderen og nul fra udtaget

Jordledningen på pumpen er bare sort - se foto
Det ny billede viser en afbryder øverst og en stikkontakt nederst. Afbryderen er brugt som afbryder for varmepumpen. Den bløde ledning er så en tilledning og som sådan ikke ulovlig, idet den er i samme rum. Men igen jeg ville sætte en afbryder ved varmepumpen og skifte den bløde ledning ud med et stykke installationskabel. Afbryderen kan så passende forbindes så den kan tænde og slukke for stikkontakten lige under.
Jordledningen ser også noget alternativ ud. Den er ikke lovlig. Den skal være gulgrøn og mindst 2,5 mm2 Hvis den er nyere end 5 år skal den være 6 mm2. Desuden bør den afsluttes med en kabelsko.
Ved du om, det er en GDS installation?

fase
Jeg ved ikke om det er en GDS idet pumpen blev sat op for 2 ejere siden (kender forrige ejer)

Afbryderen styrer stikkontakten ikke pumpen (lysebrun blød leder sider i afbryder på indgangssiden).

Jeg vil se om jeg kan komme i pumpen og skifte jordlederen. Skal det være fast eller blød man bruger?
Og kigge på at få et stykke installationskabel sat ind som du skriver

Vh, Silas
Afbryderen styrer stikkontakten ikke pumpen (lysebrun blød leder sider i afbryder på indgangssiden).
Når jeg forstørrer billedet, kan jeg se, at den lysebrune tilsyneladende er monteret i tilgangen på afbryderen. Det betyder, ar der ikke er en afbryder foran varmepumpen. Jeg vil anbefale, at få monteret en afbryder ved varmepumpen, så man kan arbejde på eldelen i varmepumpen i spændingsløs tilstand. 
Jordledningen skal være kabel. Det vil sige en ledning med isolation og en kappe udenom. Den ydre kappe er typisk grå.
Det første billede viser kabel til jordledning. Det andet viser installationskabel.

fase
Annonce
Tak også for ovenstående

Fik åbnet pumpen og der er tilsyneladende 2 sæt at beskyttelsesklemmer. Den til højre er koplet til dén fra stikkontakten og dén til venstre til det famøse sorte kabel

Kan du gisne om hvorfor dette er sat sådan op?

Vh, S
Jeg kan ikke gisne om det, for du har glemt at sætte et billede af de to sæt af beskyttelsesklemmer ind.

fase
Beklager, fejl #40, nu rettet
At beskyttelses ledere er monteret på 2 forskellige klemmer er ok. Klemmer er intern forbundne. 
Når der er sat jordspyd ned så tyder det på at man ikke har stolet på at jordleder inde fra huset er aktiv forbundet, ellers burde den være ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det hjalp med et billede. Men der mangler efter min opfattelse stadig en afbryder i installationen foran varmepumpen, så der kan arbejdes på pumpen i spændingsløs tilstand.
Der mangler også en hætte over jordspyddet. Jordspyd over jord

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også