Hvad har lavet hul under flisebelægning?

Jeg har haft fliserne oppe/nede for at slippe af med ukrudtet.
Da jeg når sidste række inden græsplænen finder jeg viste hul. Det er godt 5 cm i 'diameter' og knap 75 cm dybt. Jeg har ikke observeret jord/grus på fliserne. Ukrudtsdugen under fliserne var hevet ned. Jeg lagde selv fliserne for knap 10 år siden. Hullet var fugtigt,  sikkert pga regn 2 dage før. Vores lille have har hus på den ene side af hullet og havemur på to andre sider. Vi har tilsyneladende ikke dyr(rotter, muldvarpe, mosegrise etc) i haven.
Jeg fyldte 2-3 l skærver i hullet.
Hvad mon har lavet hullet?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de tilsvarende huller vi har haft har været en rotte ;-)
Ja, rotter.

Selvbygger med stort S. 
Hvor lange gange laver rotter?
Der er ingen kloakker e.l. på den side af huset. Huset står på syldsten.
Hvad gør rotten når dens plan om at grave sig op til overfladen ender i bunden af en flise?

Jeg har oplevet stort set det samme. Det viste sig at være rotter, men dem har inspektøren nu pillet motoren ud af.  
Syntes ikke det ligner rottehul, de graver skråt. Hullet ser firkantet og korroderet ud. Hvad med firkantet hegnspæl der er skåret af ved terræn og derefter rustet væk. Lidt et langskud men et bud.
Annonce
larsen56 skrev den 09-07-2025 05:48:13

Syntes ikke det ligner rottehul, de graver skråt. Hullet ser firkantet og korroderet ud. Hvad med firkantet hegnspæl der er skåret af ved terræn og derefter rustet væk. Lidt et langskud men et bud.

Tak for buddet som jeg godt forstår. Men hvis det var tilfældet, er jeg ret sikker på at jeg ville have set det da jeg lagde fliserne.

en rotte ville grave ud til kanten af fliserne
nok mere mosegris eller mulvarpe , hullet kan godt være flere år gammelt , så det er ikke sikkert de stadig er der
bredker skrev den 09-07-2025 08:35:13

nok mere mosegris eller mulvarpe , hullet kan godt være flere år gammelt , så det er ikke sikkert de stadig er der

Jeg synes også det lyder logisk, men der er min 12-14 m til naboens ukontrollerede vildnis. Ville graverne ikke være dukket op i den køkkenhave og græsplæne der ligger på de 12-14 m?

JohnLarsen skrev den 09-07-2025 08:39:48

bredker skrev den 09-07-2025 08:35:13

Jeg synes også det lyder logisk, men der er min 12-14 m til naboens ukontrollerede vildnis. Ville graverne ikke være dukket op i den køkkenhave og græsplæne der ligger på de 12-14 m?

normalt ja , men hullet kan godt være en del år gamle og stadig se nye ud , når de har lagt som på billedet

træd hullet til , er der stadig dyr i gangene vil det blive renset op i løbet af nogle dage
skulle det være rotter , kan gangene godt være op til 50 m , så de kan komme langt væk fra
@bredker
Tak for input. Hullet er fyldt med skærver, fliserne er lagt på plads, og det eneste jeg vil gøre fra nu er at holde lidt ekstra øje med strækningen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis