Få bærende stolper på garage i (næsten) lod

Hej

Jeg er i gang med at sætte den gamle garage i stand. Hiver den højre side af og åbner op så det bliver en carport.

Det er ​en garage med mange år på bagen.

Stolperne i venstre side er blevet skæve, så de hælder mod højre. Dvs. De bærende stolper i venstre side hælder til højre mod de bærende stolper i højre side. Stolperne i højre side er ok i lod. 

Stolperne står på stolpefødder støbt i cement. 

Jeg vil gerne have rettet det lidt op. Er der nogen, som har gode forslag til hvordan??

Har vedhæftet et billede hvor man kan se at stolperne er blevet lidt skæve. 

Ideelt havde jeg en dunkraft lignende genstand, hvor jeg lige så stille kunne "skubbe" stolperne og få dem presset lidt i lod. Og så fiksere med spændebånd og hjørnebeslag. Kan bare ikke helt se hvordan det skal gøres ved vertikale stolper. 

Alternativt kan jeg løsne spærene i højre side (hvor stolperne er pænt i lod), men jeg tror bare ikke jeg har kræfter til at skubbe spærene ift. ​at presse stolperne i venstre side lidt tilbage. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første er det et problem, at stolperne er ude af lod? Hvis ikke så lev med det.
Hvordan er stolperne i venstre side gjort fast i bund og top. Måske kan du gøre fastgørelsen i top fri og skubbe stolpen i lod og gøre den fast igen.

fase
Nej det er ikke et problem, men når jeg nu er i gang, så ville ​keg gerne gøre det pænt. Jeg havde slet ikke tænkt på den ide 😁 det er da det, som jeg skal gøre. 
Når du laver det til åben carport så skal du tænke meget over stabiliteten. Stolper fastgjort på almindelige stolpesko er meget "dinglet" Du skal sikkert have nogle skråstivere ind i konstruktionen. Pladebeklædning kan udgøre det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik 

Har godt tænkt de tanker.

Jeg åbner ​kun den ene side, den anden side har fortsat beklædning. 

Kan nogle spændebånd på tværs i et kryds udgøre skråstivere eller skal der andet til?
Spændebånd kan klare det, men de holder kun i trækretning, så der skal være et kryds for at det hjælper. Så er de ofte i vejen når man snakker carport. 
Det kunne være pænere at lave nogle skrå (45 grader)  stolpe stykker f.eks. 0,5 m nede og 0,5 m hen under rem. 

Annonce
Ok, jeg vil virkelig gerne undgå de skrå stolper. Tror du ikke at spændebånd kombineret med solidt monteret vindskeder hele vejen rundt stiver det nok af? Som sagt er det kun den ene side af garagen, som åbnes op til carport? 
Skråstivere behøver kun at være 0,5 m lange f.eks. Jeg mener trækbånd skal gå helt toppen og  til jorden.
Du kan da starte med ikke at lave noget, og så mærke efter hvor dinglet det er. 
Er det for meget kan du som forsøg skrue et stykke trekantet krydsfiner på som er 100 cm vandret øverst og så 50 cm ned til spidsen.
Det ser ikke særlig elegant ud, men kan så erstattes af et par skrå stivere i stedet. 
Næst efter kan du forsøge med trækbånd, og mærke efter. 
Det er begge ting som nemt kan skrues af igen, hvis man finder en anden løsning. 
Her er så tilfældig eksempel på hvad jeg mener. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis