Telefonpæle i jord

Hej, 
Jeg har nogle gamle telefonpæle, som jeg gerne vil bruge som stolper til et lille familieshelter. 

Er sådan nogle så kamp-imprægneret med kreosot og alt muligt andet guf, at man bare kan jawe dem i jorden uden nogle dikkedarer, uden at de rådner i løbet af få år? Jeg ved ikke, hvordan man gjorde med telefonpæle i jorden dengang, det var standarden.

På forhånd tak. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er elmaster, det er mane år siden der fandtes telefonpæle..

Men ja de blev bare sat direkte i jorden, og var så imprægnerede at de ikke rådnede i jorden, men sommetider i toppen da alt imprægneringen trak nedad.

Men det skulle være noget giftigt stads, så ville ikke anbefale at bygge et shelter af dem.

Vi prøver igen, i morgen --
Telefonpæle eller elmaster er det samme. De var imprægnerede med Cuprinol, som er en kobberforbindelse. Nogle gange imprægnerede man overgangen med Kreosot, der er giftigt. Det var kun i overgangen mellem jord og luft behandlingen foregik, fordi det er det svageste punkt på maste.
Hvis du bruger den øverste del af masten, altså den del der har været over jorden, kan du bruge det som stolper til et shelter. 

fase
Ja dem på billedet kunne godt ligne Cuprinol, der var også master som vat tjæreimprægnerede, ligesom de gamle jernbanesveller, og mener de var rimelig usunde.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-07-2025 16:11:57

Ja dem på billedet kunne godt ligne Cuprinol, der var også master som vat tjæreimprægnerede, ligesom de gamle jernbanesveller, og mener de var rimelig usunde.

Jeg har endnu til gode at se master imprægnere med tjæreforbindelsen Kreosot i hele højden. Noget andet er jernbanesveller. Jeg kan ikke forestille mig, at man spiser af pælene  

Så lav nu det shelter og sov godt. Der er ikke asbest i pælene. Men der var en mastetype, der rådnede indefra. De var mærkede med en type, som jeg ikke husker. 

fase
De vil være fine til dit formål. Der hvor man ikke anbefaler dem og sveller er som kant på f.eks. sandkasser. Det er netop for at mindre børn kan komme i tanke om at slikke på dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis