rettelse af tagflade

Hejsa!
Jeg er i gang med at lægge nye tag på min 80 kv. meter tagflade (4m x 20 m). Egentlig er det ret plan, men da jeg lavede den anden tagflade på den anden side af taget, så synes jeg ikke lægterne var særlig lige på de første tre rækker og dansede op og ned langs tagfladen. Så brugte jeg de de små plastikklodser (1-5 mm tykke, 2x10 cm store, nogle gange som kombination op til 7 mm tyk samling af klodser) under lægterne, så de blev i samme plan. Det gjorde lægning af metal plader som en leg - og det blev til pænt resultat. For at klodserne ikke med tiden begynder at glide væk fra sin placering fik de skud med en søm igennem udover at de også fik en søm ved placering af lægterne ovenover klodsen. Jeg håber det er en holdbar løsning af tagrettelsen. Men i år vil jeg gerne bruge murpap i stedet for klodser. Flere stykker murpap ovenpå hinanden hvis der skal rettes med flere mm ad gangen. Grunden er at klodserne var lidt for smalle og alt for glatte og jeg ved at murpap bliver brugt af tømrer til formålet i mange årtier, så det må være en solid og holdbar løsning. Spørgsmålet er så nu - hvordan skærer man murpap i stykker mest effektivt? Hvor stor stykker skal det være så der er mindst muligt spild og samtidig er det forsvarligt at placere lægten ovenover og skyde igennem med to søm pr spær (hver skud til skrå til hver sin side for at låse lægten på plads). Kan man gøre det med geringssav? Rundsav? Stiksav? Fx lægge to -tre lag murpap ovenpå hinanden og snitte dem på en gang? En kniv man skærer metalplader med eller en kniv at skære hardieplanker med? Jeg skal have nemlig MANGE klodser.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ​har brugt en hobbykniv, de gange jeg har skåret murpap🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Murerpap kan kun oprette få mm, da det ikke er et fast materiale skal der anvendes kiler eller plast/træ afstandstykker som kan fastgøres på spær hvis det er over 5 mm.
Alternativt skal der oprettes med spærtræ på siden af spæret.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere