Hæftning, silikatmaling

Jeg har nypudsede vægge. Da de meldes maleklar grunder maleren dem, inden jeg skal male med silikatmaling. Derefter følger jeg nøje forskrifter ift optynding af maling og maler to gange. Da malingen endnu ikke dækker godt, og let kan fjernes med en fugtig klud eller let krads (gælder såvel småkorn i puds som i helt glatte områder) kontakter jeg murer og maler, da jeg er bekymret for vedhæftning. Murer synes, der lyder til at være noget galt med maling. Maler kigger på det, og siger, at det er fordi jeg maler for tyndt - og at silikatmaling jo er anderledes end plastmaling. Desuden kan der ikke bruges våd klud på silikatmaling. Jeg maler nu tredje gang og har brugt meget maling (4 L på badeværelse, hvis jeg smørrer endnu mere på hænger det bare i tykke fedtlag) og kan stadig ane gråning fra puds under - især på små 'korntoppe'. 

Virker det rigtigt? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er der pudset med? Taler vi om grov- eller finpuds, og i hvor lang tid har pudsen hærdet?
Jeg er faktisk lidt usikker. Men det er en rimelig fin overflade, med let struktur og små korn. Så gætter på finpuds. Mener det er murerens egen puds - men en diffusionsåben, forlyder det. Jeg mener, at det er hærdet omkring 4 uger inden grunding - men jeg har været tilbage i gamle sms' er for at forsøge at afklare det mere præcist (det er en del af en større proces, derfor nogle usikkerheder her). ​
Hvis der er noget galt, så er mine egne gæt, at der enten netop er gået for kort tid fra pudsning til maling - eller at der er gået noget galt under grunding. Men ja.. lige nu forsøger jeg at finde ud af, hvorvidt der overhovedet er noget galt (eller om det bare er sådan her, silikatmaling er).. :-S
4 uger er lige i underkanten. Inden du gør noget drastisk vil jeg anbefale du venter yderligere 3-4 måneder og så vurderer resultatet.

Malerens grunding kan forhale tørretiden. Bemærk at hærdning af puds og tørretiden ikke nødvendigvis er det samme.

Din murer bør kunne fortælle dig eksakt hvilken puds han har brugt.

Du oplyser du har fulgt vejledningen på silikatmalingen, derfor er jeg ret sikker på du ikke har gjort noget galt.  Tørret og hærdet silikatmaling kan gnubbes af med en våd klud og brug af vold, men det bør ikke optræde med en let aftørring med fugtig klud. 

Dine håndværkere har haft for travlt og givet dig en mangelfuld rådgivning. Vent som nævnt 3-4 måneder og forsøg så på et mindre stykke og vurder så om resultatet svarer til dine forventninger. 

PS: Hvis alle håndværkere/byggefirmaer var så professionelle som de påstår, havde vi nok ikke de evindelige fejl og byggeskandaler.  
Tak! Jeg venter med de drastiske tiltag 😅
Men det bekræfter lidt, hvad jeg også tænker kan være sket. Jeg tænker, at jeg vil have en maler ud og kigge på det, som ikke har noget på spil. 
Det er mange vægge, der er tale om (ikke kun føromtalte badeværelse). Og så venter jeg desuden med at male yderligere indtil videre.
Jeg har også et lille helt nypudset stykke efter en reperation - den tænker jeg, at jeg venter et par måneder med at gøre noget ved. Så bliver der også et direkte sammenligneligt grundlag der. 😊

Og så krydser jeg ellers fingre for, at situationen kan reddes uden en hel masse halløj og gøren om 🤞🫣😅
Det lyder som en god plan.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også