Smøre hvid lim på en større plade

Hej
Har I en ide om hvordan man skal smøre trælim på en større plade, uden at limen begynder at tørre, inden man er færdig?
Jeg har problemer på en 20x20cm plade, som på billedet, men jeg skal "snart" lime 2 plader sammen, som måler 60 x 40cm.

Hej Har I en ide om hvordan man skal smøre trælim... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, jeg har sikkert brugt Titebond pga Youtube. Jeg har ikke set en eneste guitarbygger på nettet bruge anden lim end Titebond Original.  Den kan også opløses med vand og varme hvis halsen skal afmonteres, repareres eller udskiftes. Halsen skal limes på.
Men jeg har brugt Hide Glue (hudlim) til at lime gribebræt på halsen med.  Altså sådan en i små perler, som man selv skal opløse og holde varm. 
De gamle " single action" truss rods/trækstænger kunne godt finde på at knække og hudlim kan opløses for at tage gribebrættet af og udskifte truss rod. 

Bent - Det siges at cedar er i familie med mahogni, men er meget lettere. 
Les Pauls bliver udhulet i dag for at gøre Mahogni lettere.

Jeg har brugt "Double Action Truss Rod" i  halsen. Jeg har beklædt den med krympeflex i fuld længde, så den ikke kommer til at rasle.
Spændende projekt. Har du eller laver du en side om det her?
Må tilstå at Les Paul ikke var mit valg. 
Mht. til "spilbarhed" var SG absolut top, har aldrig haft noget bedre i fingrene. Bedste gribebræt nogensinde.  Mht. sound var Stratocasteren naturligvis nummer ét.
Min optimale spade ville være en Stratocaster med SG gribebræt (eller en SG med Strat pickups). 

Jeg har ikke nogen hjemmesider om det, men jeg håber at jeg kan bygge den færdig og at den kan spille. Så jeg kan lære at spille "Money for Nothing" til den tid  
Det er første gang jeg prøver det. Men det går så langsomt. Jeg tager billeder, når der sker noget nyt.

Jeg kan forestille mig at Strat og SG er nemmere at bygge. De har ikke den krumme top plade og hals i 4 grader, som en Les Paul har. 
Jeg har en Koreansk Vantage V-338 guitar fra 80erne købt for 1600kr og jeg synes den er bedst at spille på  

Du må gerne holde os opdateret undervejs efterhånden som dit spændende projekt skrider frem.  

PVA lim har tilsyneladende samme egenskaber som Titebond. Det kan opløses med vand og/eller varme. Hide Glue kender jeg godt. Det kaldes harelim i Danmark og fremstilles i flere variationer, men da jeg ingen erfaringer har med bygning af en guitar kan jeg ikke råde hvilken type der er bedst.

Til gengæld ved jeg at mange der bygger guitarer bruger Tru-Oil som finish på overfladen. Den er meget modstandsdygtig mod "fingernas".  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis